Kloge papegøjer kan sandsynlighedsberegne ligesom aber, peger nyt studie på
Kloge papegøjer sandsynlighed

De kloge papegøjer blev trænet til at forbinde farven sort med belønning, og farven orange med ingen belønning. (Foto: Amalia Bastos/Nature Communications)

04 marts 2020

Nu har en papegøjeart demonstreret deres forståelse af statistiske sandsynligheder i en række eksperimenter, som kun mennesker og aber hidtil har udvist evnen til, skriver Science Alert.

Forskere fra Auckland Universitet i New Zealand har testet seks Kea-papegøjers (Nestor notabilis) evner til at afveje odds og foretage forudsigelser baseret på tilgængelige data, også kaldet statistisk inferens.

»Resultatet peger på, at statistisk inferens findes udenfor de store menneskeaber,« beskriver forskerne i studiet, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications

De skriver videre, at resultatet indikerer, at aspekter af domæne-generel tænkning (en læringsteori om udvikling, der antyder, at man fødes med mekanismer i hjernen, der støtter og vejleder læring, uanset hvilken type information, der læres, red.) kan udvikle sig i samme retning i hjerner med en meget anderledes struktur end primater.

Forsøget forløb over flere eksperimenter.

Først blev de seks papegøjer trænet til at forbinde farven sort med belønning - og farven orange med ingen belønning.

Forskerne fyldte gennemsigtige glas med forskellige niveauer af sorte og orange poletter, hvorefter de tog poletterne fra en eller to af krukkerne foran papegøjen og skjulte dem i hånden.

Papegøjen skulle så vælge fra forskerens lukkede hånd. Her viste de en præference for at vælge den hånd, der indeholdt en polet fra det glas med den største andel af sorte poletter – og hermed også den største sandsynlighed for at få en belønning.

Ifølge Science Alert viser resultaterne de komplekse kognitive processer, der foregår under sandsynlighedsberegning.

papegøjer kloge sandsynlighedsregning intelligens

En papegøje foran to glas med hhv. flest orange og sorte poletter. (Foto: Amalia Bastos/Nature Communications)

I fremtiden kan studier som dette have stor betydning for udviklingen af kunstig intelligens, skriver Science Alert.

»Dette har vigtig betydning, ikke kun for vores forståelse af, hvordan intelligens udvikler sig, men også for forskning, der er fokuseret på, hvordan man skaber kunstige domæne-generelle tankeprocesser, « konkluderer forskerne i studiet.

Selvom det nu kun er påvist, at mennesker, store abearter og denne papegøjeart kan lave denne komplicerede form for forudsigelser baseret på statistisk sandsynlighed, ved vi også, at der findes såkaldte kloge krager.

Videnskab.dk har tidligere skrevet om, hvordan kloge krager kan bygge deres eget værktøj. Og nogle forskere mener endda, at de er ligeså kloge som aber