Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen modtager L’Oréal-UNESCO For Women In Science pris

Danmark har et internationalt talent gående på Københavns Universitets gulve. Navnet er Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen, og i år er hun modtageren af L’Oréal-UNESCO For Women In Science pris som International Rising Talent.

Den 15. marts 2019 skal hun til Paris og modtage den fornemme pris ’International Rising Talent’ ved den årlige L’Oréal-UNESCO For Women In Science prisuddeling. En pris, hun modtager for sin forskning i materialers struktur og egenskaber, skriver MSL Group i en pressemeddelelse.

Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen forsker i, hvordan atomer sætter sig sammen på nano-skalaen, og hvordan de samler sig i materialer.

Hendes forskning kan blandt andet bruges til at forstå fundamentale processer i materialekemien og udvikle mere effektive materialer – eksempelvis forbedre teknologien inden for vedvarende energi.

»På langt sigt er målet med min forskning, at vi kan udvikle nye, forbedrede materialer til energiteknologier som batterier, solceller og katalysatorer. Det kan vi kun gøre ved at forstå materialerne og deres egenskaber på atomart plan – det er den atomare struktur, der definerer et materiales egenskaber,« siger Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen til pressemeddelelsen.

Her forklarer L’Oréal Danmarks kommunikationschef Sonja Christensen også, hvorfor Women In Science-prisen vigtig:

»Vi mener, at der fortsat er brug for at sætte fokus på flere kvindelige rollemodeller for at få andelen af kvindelige forskere til at vokse i Danmark. Vi ved, at priser er vigtige for de enkelte forskeres fremtidige karrierer og for deres forskning generelt. Derfor er denne pris enormt betydningsfuld for kvindelige forskere, for når du først har en pris, bliver det nemmere at modtage andre priser,« siger hun.

Det er tredje gang, at en dansk forsker modtager den internationale pris ’Rising Talent’. Med prisen følger 15.000 euro til Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensens egen forskning.