Kig op i november: Leoniderne leverer stjerneskud, og så er der nyt fra boremaskinen på Mars
I novembermørket kan du se flere lysende planeter, og så skal vi til Mars, hvor InSights boremekanisme oplever nye problemer.
merkurpassage 2016 Solen astronomi rumfart

Kan du se den? Den lillebitte sorte prik foran Solen? Det er Merkur, der passerer i 2016, og planeten gør det igen i november i år. (Foto: Elijah Mathews)

November bliver kendetegnet ved to astronomiske begivenheder, nemlig:

• en Merkurpassage 11. november
  • og meteorsværmen Leoniderne 16.-18. november

Og ellers får vi nu på grund af mørket en bedre mulighed for at lære stjernebillederne at kende.

Den forholdsvis sjældne Merkurpassage

En Merkurpassage finder sted, når Merkur passerer hen over solskiven set her fra Jorden. Det er en forholdsvis sjælden begivenhed, hvor Merkur viser sig som en lille sort prik, der langsomt bevæger sig hen over solskiven.

Desværre kan en Merkurpassage ikke observeres med det blotte øje på grund af Merkurs ringe størrelse. Det er nødvendigt med en kikkert udstyret med særlige filtre til at observere Solen.

Merkurpassagen varer omkring 5,5 time og begynder i Danmark cirka klokken 13.35, men da Solen går ned kl 16.17 i Odense, kan vi ikke se hele passagen. Faktisk går Solen ned ganske kort før Merkur er kommet længst ind på solskiven.

Sådan så det ud, da Merkur passerede Solen i 2016. (Video: Åke Nissinen)

En beskeden stjerneskudssværm

Leoniderne er en stjerneskudssværm, der ser ud til at komme fra stjernebilledet Løven. Deraf navnet.

Det bedste tidspunkt at se stjerneskuddene på er efter midnat, men vi skal i år ikke vente os det helt store. Kun under 15 stjerneskud i timen, selv om Leoniderne kan være langt mere aktive.

Desværre står Månen ikke langt fra Løven, så dens lys kan genere observationerne.

Stjerneskuddene kommer fra kometen Temple-Tuttle, der har en omløbstid på 33 år.

LÆS OGSÅ: Hvor forsvinder meteorerne hen, når de brænder op i atmosfæren?

Lysende Venus i tusmørket

Tidligt på aftenen kan man se Venus, som er meget lysstærk. Desværre går den ned kort efter klokken 17, men da er Solen allerede gået ned, og Venus kan sagtens ses lavt på himlen i tusmørket før solnedgang.

Både Jupiter og Saturn står lavt på himlen, og begge går tidligt ned - bare et par timer efter Solen.

I løbet af november kommer Venus stadig nærmere på Jupiter, og 28. november kan man se Venus, Jupiter og Månen tæt på hinanden. Men man skal være hurtig, for de går alle tre ned kort efter klokken 17.

Månen viser sig som et ganske smalt segl, da det er lige efter nymåne. Solen selv går ned kort før klokken 16, så det er blevet mørkt.

Serien Kig op!

'Kig op!' giver dig hver måned en oversigt over de vigtigste begivenheder på himlen og i rummet.

I denne måned ser vi først på de astronomiske højdepunkter.

Senere i artiklen fortæller vi om, hvad der rører sig i rumfarten.

Capella, Castor og Pollux

Orion begynder nu for alvor at vise sig på himlen – et varsel om vinterens komme.

Men der er mange andre stjernebilleder, og her vil vi se lidt på følgende:

• Kusken med den klare stjerne Capella
  • og Tvillingerne med de to klare stjerner Castor og Pollux

De to stjernebilleder befinder sig i området omkring Orion.

Vi lærer jo, at stjernerne er sole som vores egen, blot langt borte. Det er da også korrekt, bortset fra at mange af de klare stjerner, vi ser på himlen, er meget større end Solen. Desuden kan det være, at det, vi ser som en enkelt klar stjerne, i virkeligheden er flere stjerner tæt på hinanden.

Det gælder for Capella, Castor og Pollux.

Capella i Kusken har en afstand på 43 lysår. Capella består af to klare kæmpestjerner, hver omkring 10 gange større end Solen.

Den ene stjerne lyser 80 gange mere end Solen og den anden stjerne 50 gange mere end solen. De kredser om hinanden på 104 dage i en afstand, der stort set svarer til afstanden mellem Venus og Solen.

Capella Sol astronomi

De fire stjerner i Capella-systemet sammenlignet med Solen. Astronomerne kalder de to store stjerner for Capella Aa og Ab og de to små stjerner for Capella H og L. (Illustration: Public domain)

De er kæmpestjerner, der er ved at slutte deres liv. Solen vil også ende sine dage med at vokse til en kæmpestjerne, som måske om fem milliarder år vil opsluge Jorden.

Omkring Capellas to kæmpestjerner kredser en lille dobbeltstjerne, der består af to små røde dværgstjerner.

Pollux Solen astronomi

Sammenligning mellem Pollux og Solen. (Illustration: Public domain)

Castor i Tvillingerne består af ikke mindre end seks stjerner, fordelt på tre dobbeltstjerner, og Pollux har en planet, der blev opdaget i 2006. Planeten har en masse på mere end det dobbelte af Jupiters masse.

Selve Pollux er en kæmpestjerne med en masse på det dobbelte af Solens masse og en radius ni gange større end Solen.

Næsten hver gang man studerer stjernerne i et stjernebillede, bliver man mindet om, hvor forskellige og fantastiske ganske almindelige klare stjerner kan være. Man kan bestemt ikke skue hunden på hårene.