Kig op i de kommende nætter: Sæson for spektakulære stjerneskud
Stjerneskud Nasa Orioniderne

Halleys komet, som den tog sig ud ved sidste passage i 1986. Halleys komet er årsag til stjerneskudssværmen Orioniderne. (Foto: NASA)

20 oktober 2020

Der er en god chance for at spotte stjerneskud på nattehimlen i denne uge.

Meteorsværmen Orioniderne er nemlig på besøg, og især på onsdag 21. oktober skulle det være muligt at fange op til 25 stjerneskud i timen med det blotte øje under de rette forhold.

»Denne metoersværm stammer fra Halleys komet, som vi i tidens løb har haft adskillige besøg af, senest i 1986. Langs sin bane har Halleys komet efterladt sig lidt ‘stjernesmulder’, som vi så kan have glæde af, når Jorden i sin bane passerer et sådant depot,« skrev Videnskab.dk’s faste rum-skribenter, Henrik og Helle Stub, for nyligt i en artikel.

Du kan læse mere om oktobers vilde nattehimmel i ‘Stubbernes’ artikel: “Kig op i oktober: Meteorsværmen Orioniderne vender tilbage”.

2020 er et særligt godt år at se Orioniderne på, skriver Space.com

Månen er lille og blot fire dage inde i sin nye fase, hvilket gør det nemmere at spore stjerneskuddene på nattehimlen, da der er mindre månelys.

Stjerneskuddene vil især kunne ses mellem stjernen Betelgeuse i stjernebilledet Orion og stjernebilledet Tvillingerne. Derfor kaldes stjerneskudssværmen for Orionioderne.

Orioniderne oktober 2020 meteorsværm stjerneskud