Kig ind i et levende musefoster, og se celler blive til organer i realtid
Det ser helt vildt ud!
mus vokse rygrad billede molekyler

Sådan ser det ud på et billede, når musens rygrad opstår. Se det ske i videoen længere nede. (Screenshot: HHMI News)

Amerikanske forskere har netop udviklet et nyt mikroskop, som i realtid kan spore, hvordan celler udvikler sig til et foster i livmoderen hos pattedyr, skriver New York Times.

Forskernes nye opfindelse er udgivet i et studie i tidsskriftet Cell, og det kan ifølge studiets egne forskere potentielt bruges til at forstå udviklingen af menneskefostret.

På sigt kan det måske endda bruges til at behandle fødselsdefekter.

Videoen viser i realtid, hvordan en lille klump af celler formerer sig og danner begyndelsen på de indre organsystemer i en museunge. (Video: Katie McDole et al./Cell 2018/Janelia Research Campus)

Videoen ovenfor viser 44 sekunder af et musefosters udvikling i realtid, det vil sige den hastighed, udviklingen sker med i virkeligheden. Det, man kan se i videoen, er:

• Et hulrum, der former sig i billedets venstre side, og som senere vil give plads til musens mave, bugspytkirtel og lever.
  • En horisontal, smal, hvid linje, der former sig i midten af billedet, og er musens tidlige rygrad.
  • Helt til venstre når et begyndende hjerteslag også at vise sig (se også en video med hjertets udvikling i artiklens bund).

Rygraden forlænges

Det er første gang, forskere kigger ind i et levende musefoster og kan følge udviklingen, ifølge en pressemeddelelse fra Howard Hughes Medical Institute

»Før har vi været begrænsede til snapshots, som når man læser tilfældige sider, der er revet ud af en bog,« siger Kate McDole, der er forsker ved Howard Hughes Medical Institute, Maryland, USA, og medforfatter til studiet, til New York Times.

»Men hvordan bliver organerne rent faktisk dannet? Hvilken timing, materiale og dynamik er involveret? Det kan man kun undersøge ved at se det 'live'.«

Her kan man se, hvordan musefostrenes 'notochordale plade' (tidlige rygsøjle) begynder at forlænge sig for senere at blive en del af rygraden. Bemærk, at videoens hastighed er sat op. (Video: Katie McDole et al./Cell 2018/Janelia Research Campus)

Neuralrør lukker sig

Mikroskopet virker ved, at to kameraer fotograferer fostret hvert eneste milisekund af udviklingen, mens ultrasmalle lysstråler oplyser fostret.

Hvis man oplyser det hele samtidig, ødelægger man cellerne, fordi det svarer lidt til at grille dem i en mikroovn.

Her ses, hvordan neuralrøret strækker sig ud, folder sig og til sidst lukkes. Neuralrør er fosterets forstadie til hjerne og rygmarv. (Video: Katie McDole et al./Cell 2018/Janelia Research Campus)

Første hjerteslag

Ved hjælp af algoritmer tager mikroskopet højde for den forandrede placering af fostret, og dermed hvilken vinkel det er bedst at fotografere fra.

Hver enkelt af de hvide prikker er en celle, der bevæger sig for gradvist at lave en af hjertets atrier, der ses som den fremkommende X-form og til sidst fosterets hjerteslag. (Video: Katie McDole et al./Cell 2018/Janelia Research Campus)