Katte klassificeret som fremmed, invasiv art i Polen
katte invasiv art spiser dræber fugle Polen

Det er blandt andet kattens jagt på fugle, der har fået det polske videnskabelige selskab til at komme med den kontroversielle klassificering. (Foto: Shutterstock)

01 august 2022

I 2020 boede der 6,8 millioner huskatte i Polen.

Måske er det derfor, at klassificering nummer 1.787 i det polske register over invasive arter har skabt røre.

Det Polske Akademi for Videnskab, der er drevet af den polske stat, har nemlig klassificeret den almindelige tamkat (Felis catus) som en fremmed, invasiv art.

Det skriver AP.

Retfærdiggørelsen ligger i kattens effekt på naturen omkring dem - særligt på fugle. Ifølge Wojciech Solarz, den statsansatte biolog bag den kontroversielle beslutning, slår polske tamkatte hele 140 millioner fugle ihjel hvert år.

Beslutningen har dog ført til heftig kritik fra katteelskere i hele landet, der mener, at den faldende biodiversitet på ingen måde alene skyldes vores pelsede, spindende kompagnoner.

Solarz mener dog stadig, at katten »100 procent lever op til« kravene for at kunne betegnes som en fremmed, invasiv art.

Men hvad med fremmed-delen af klassificeringen?

Her bliver det en smule mere langhåret. Akademiet påpeger, at katten blev domesticeret i Mellemøsten for omtrent 10.000 år siden og dermed teknisk set ikke hører hjemme i Europa.

Akademiet har dog meldt ud, at de på ingen måde opfordrer til mishandling eller masse-aflivning af katte - klassificeringen er blot en bøn om, at man lukker sin kat lidt mindre ud under fugleunge-sæsonen, lyder det.

Nu bliver det spændende at se, om ejerne af de 6,8 millioner katte, der nu hører til klassificering nummer 1.787, er klar til at lytte efter dén omgang.

Opdatering 5. august 2022: De polske myndigheder understreger, at selvom det videnskabelige akademi har klassificeret huskatten som en invasiv art, så gør det sig ikke gældende i den nationale lovgivning i Polen. De opfordrer dog til, at ejere ikke frigiver deres katte udendørs uden opsyn.