Katte bruger måske katteurt som en slags myggebalsam

Nepeta cataria, kattemynte, katteurt eller ‘catnip’, som planten også er kendt som i disse tider, har en helt særlig effekt på katte. (Foto: Shutterstock)

26 januar 2021

Der er ingen tvivl om den berusende effekt katteurt har på de fleste katte, når først man har set dem hæmningsløst rulle sig rundt i det og gå omkuld.

Ifølge et nyt studie er der dog måske endnu en grund til, at katte er så tossede med katteurt: det indeholder et stof, som beskytter mod myg og insekter.

Det skriver New York Times.

Den berusende effekt hos katte ses også med planten Actinidia polygama, ‘silver vine’ på engelsk, som vokser i højderne i Japan og Kina og kun er fjernt beslægtet med Nepeta cataria.

Fælles for begge planter er, at de indeholder det kemiske stof ‘iridoid’, som tilsyneladende er, hvad kattene går gak over.

For at undersøge effekten af iridoiderne specifikt, isolerede forskerne stoffet og afprøvede derefter dets virkning på forskellige katte, store som små, ifølge New York Times.

Effekten var den samme hos leoparder, jaguarer og losser, som den var hos huskatte, de begyndte at gnubbe sig mod stoffet, uanset om det sad på væggen, gulvet eller i loftet.

Nogle katte spiser også katteurten. Generelt har kattes opførsel med katteurt længe mystificeret forskere. (Foto: Shutterstock)

Forskerne blev overbeviste om, at iridoiderne måtte have en eller anden gavnlig effekt, udover rusen. Inspireret af tidligere studier om katteurt og myggeafskrækkelse, sammenlignede de, hvordan katte med og uden påsmurt iridoid i ansigtet klarede sig i et kammer fyldt med myg.

Effekten var tydelig: kattene med iridoid i ansigtet blev næsten ikke bidt sammenlignet med de andre, skriver New York Times.

Hovedforskeren på studiet, Masao Miyazaki, er optimistik omkring videre forskning på mennesker og har i et engangs-eksperiment demonstreret effekten af iridoid på sig selv, hvor det tilsyneladende virkede, ifølge New York Times.

Andre forskere har dog udtalt, at forklaringen er lovende, men at de ønsker mere forskning på området, før man begynder at bruge iridoider som ‘naturlig myggespray’, både til katte og mennesker.

Studiet blev offentliggjort i tidsskriftet Science Advances.