Bille har en helt særlig camouflage-teknik - kan du spotte den?
juvel bille camouflage

Den lille juvelbille er svær at spotte, fordi dens farver changerer, alt efter hvilken vinkel man ser den fra. Har du fået øje på den? Ellers se fotoet nederst i artiklen. (Foto: Bristol University)

24 januar 2020

Påfuglen basker med sin farvestrålende fjerpragt for at imponere hunnerne, mens monark-sommerfuglens orange og sorte mønstre advarer om dens livsfarlige gift.

Nu har engelske forskere opdaget, at den lille metalglinsende juvelbille bruger sine farver helt modsat – nemlig til at gemme sig.

Det skriver the Telegraph

juvelbille bille camouflage

Sådan ser den smukke Juvelbille ud helt tæt på (Foto: Shutterstock).

Forskerne fra University of Bristol satte sig for at undersøge, om den farverige bille havde større risiko for at blive ædt af fugle end almindelige sorte og brunlige biller.

Det var ikke tilfældet. De regnbuefarvede biller havde faktisk mere end dobbelt så stor chance for at overleve som almindelige biller, skriver the Telegraph.

Dette skyldes Juvelbillens changerende overflade, som gør den svær at spotte i sine omgivelser. På den måde forvirrer den sine fjender, fortæller Karin Kjernsmo, seniorforsker i evolutions- og adfærdsøkologi ved University of Bristol og førsteforfatter til studiet, til the Telegraph.

»Vores studie er det første solide bevis på, at iriserende farver (farver som skifter, alt efter hvilken vinkel de ses fra, red.) er meget velfungerende camouflage, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor så mange forskellige dyrearter har udviklet iriserende farver,« forklarer Karin Kjernsmo til The Telegraph.

Dr. Kjernsmo forventer at finde samme camouflage-teknik hos andre dyrearter i fremtiden.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Curent Biology.

Kunne du spotte billen i starten af artiklen? Hvis ikke, får du lidt hjælp her:

juvelbille bille camouflage fundet spottet

(Foto: Bristol University)

al