Kæmpeteleskop finder 72 usædvanlige og ældgamle galakser
Kilde:
29 november 2017

(Video: ESO)

Hvis man kigger godt nok efter, finder man ofte noget nyt og spændende, man ikke havde set før.

Sådan er det i hvert fald i astronomien, og nu har det enorme teleskop VLT (Very Large Telescope) været rettet mod et lille område af nattehimlen, som rumteleskopet Hubble ellers tidligere har undersøgt meget grundigt. Det skriver Det Europæiske Sydobservatorium (ESO) i en pressemeddelelse.

Tilbage i 2003 og 2004 tog Hubble det hidtil bedste kig ud i universet i forbindelse med projektet Hubble Ultra-Deep Field. I et lille udsnit af himmelrummet, der umiddelbart så helt tomt ud, var der i virkeligheden tusindvis af galakser.

Mange af dem eksisterede så tidligt i universets historie, at lyset fra dem har været cirka 13 milliarder år undervejs.

Med VLT og instrumentet MUSE er det nu lykkedes at få flere detaljer om 1.600 af galakserne, for MUSE kan splitte lyset fra de fjerne galakser op i forskellige bølgelængder. Så kan astronomerne for eksempel finde ud af, hvor tidligt galakserne var på den, og hvad de rummer af grundstoffer.

Desuden har astronomerne fundet 72 særlige galakser, som de ikke kunne få øje på med Hubble-teleskopet. De kaldes Lyman-alpha-galakser, og de lyser tilsyneladende kun klart op i en enkelt farve – en bølgelængde, der var ultraviolet ved udsendelsen, men nu er blevet rødforskudt, så lyset kan opfanges af teleskopet.

Sådanne galakser er ikke fuldt ud forstået af astronomerne, men nu har de chancen for at blive klogere på dem – og generelt på, hvordan universets første galakser blev dannet og udviklede sig.

hb