Opsigtsvækkende fund af edderkoppe-fossil var en forfalskning
fossil edderkop forfalskning

Det var dette fossil, som, forskerne troede, var en edderkop, men som i virkeligheden er falsk. (Foto: Cheng et al, Acta Geologica Sinica, 2019)

06 januar 2020

De kunne ikke tro deres egne øjne.

Forskerne fra Dalian Naturhistoriske Museum i Kina var i gang med at flække sten midt i formationen Yixian,  som er berømt for sine fossiler fra den tidlige kridttid (dækker over tidsrummet 145,5 til 99,6 millioner år før nu).

De havde netop fundet en edderkop, som ikke lignede noget, nogen havde set før. Den var utroligt velbevaret.

LÆS OGSÅ: Utroligt kæmpefund: 500 millioner år gamle fossiler er fundet i Kina

Forskerne navngav edderkoppen Mogolarachne chaoyangensis og udgav deres analyse af edderkoppen i tidsskriftet Acta Geologica Sinica. De troede, at de havde fundet en helt ny art af edderkopper. Det var et stort fund.

Der var bare et problem: Det var en forfalskning.

Det var palæontolog Paul Selden fra University of Kansas, som indså miseren. Han var skeptisk, da han læste forskernes analyse.

»Artiklen havde få detaljer, så mine kollegaer i Beijing lånte fossilet, og jeg fik set på det. Umiddelbart så jeg, at der var noget galt med det. Det var tydeligvis ikke en edderkop. Den manglede forskellige dele, men havde for mange dele i dens seks ben, og den havde store øjne,« udtaler han til Science Alert.