Jupiter skubbes af pinden: Nu har Saturn flest kendte måner
saturn måner jupiter rummet

Hvad skal Saturns 82 nye måner hedde? Det kan du være med til at bestemme. Her ses Saturn. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

08 oktober 2019

Saturn har overhalet Jupiter i kampen om at være planeten med flest kendte måner i vores solsystem.

Det offentliggjorde et amerikansk forskerhold mandag, skriver BBC.

I alt har forskerne opdaget 20 nye måner, der kredser om Saturn, hvilket giver planeten et samlet månetal på 82.

Jupiter har derimod blot 79 kendte måner og må nu se sig overvundet.

LÆS OGSÅ: Helt utroligt: Se NASAs smukke billeder af Saturns måne

De 20 måner blev opdaget ved hjælp af Subaru-teleskopet på Maunakea, Hawaii.

Ved at bruge nye algoritmer på rumdata, indsamlet mellem 2004 og 2007, kunne man finde ud af, hvilke måner der passede til hvilke baner om Saturn.

Hver af de nye måner er cirka 5 kilometer i diameter, og 17 af dem kredser om planeten baglæns. Når planeter kredser baglæns, siger man, at de løber i en retrograd retning.

De tre resterende nye måner kredser i en prograd retning, hvilket altså betyder, at de kredser i samme retning som Saturn.

»At studere disse måners baner kan afsløre deres oprindelse samt give information om forholdene på Saturn på det tidspunkt, hvor planeten blev dannet,« siger Scott Sheppard, der er lektor ved Carnegie Institution for Science i Washington DC, og som ledede holdet, til BBC.

saturn måner jupiter rummet

Her har man forsøgt at tegne de 20 nyopdagede måner, der kredser om Saturn. Ved at studere disse måner kan vi få mere viden om deres dannelse og forholdene rundt om Saturn. (Illustration: Carnegie Institution for Science/NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/Paolo Sartorio/Shutterstock)

Holdet har nu startet en konkurrence, hvor man kan vinde muligheden for at navngive månerne. De skal navngives efter giganter fra enten nordisk, gallisk eller inuit-mytologi.

Du kan deltage i konkurrencen her.