Julekalender-quiz #24: Er du klog på kometer?
Hvad består kometer af? Og hvor mange af slagsen kender vi til? Test din viden med syv hurtige spørgsmål om kometer!
quiz 24 december kometer julekalender

Så blev det endelig 24. december og juleaften! Sidste afsnit af Kometernes Jul ruller over skærmen, og det er dermed også tid til den sidste af vores 24 quizzer. Glædelig jul og god fornøjelse! (Illustration: Shutterstock/Videnskab.dk)

Vores sidste quiz om videnskaben bag julekalenderen Kometernes Jul skal selvfølgelig handle om kometer.

Det ærefrygtindgydende syn af en komet har altid gjort stort indtryk på os. Ved du, hvad kometer på himlen ifølge gammel overtro betød? Og hvornår blev de egentlig beskrevet for første gang?

Siden dengang har astronomer observeret kometers bevægelser. Ved du, hvad kometerne er i kredsløb om? Og har vi nogensinde formået at besøge en komet?

Gæt med i den sidste julekalender-quiz her. Og inden du trykker start, vil vi her fra Videnskab.dk ønske dig en glædelig jul. Tak fordi du læser og leger med!

Kometernes Jul og Universet Udenom
julekalender kometernes jul videnskab.dk quiz kalender naturvidenskab for børn

Fra alle os til alle jer: Du kan hver dag i december her på Videnskab.dk finde quizzer, der omhandler de videnskabelige emner, som Mie, Johannes, Noor og Elias møder i 'Kometernes Jul'. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

I årets familiejulekalender fra TV 2, ‘Kometernes jul’, følger vi de fire børn, Mie, Johannes, Noor og Elias, der deltager på en Astro Camp, som er et naturvidenskabeligt kursus med fokus på astrofysik. Men noget går galt, og Mie og Johannes teleporteres til den fjerne Planet 9, så nu gælder det om at samarbejde for at få dem hjem.

Juleeventyret tager os alle med på en kosmisk rejse, samtidig med at det er en fortælling om naturvidenskabelig nysgerrighed.

Det fejrer vi her på Videnskab.dk, hvor vi hver dag i julemåneden udgiver en sjov quiz om rummet og andre videnskabelige emner, som julekalenderen handler om. De 24 quizzer er målrettet børn i alderen 10-12 år, men hele familien og andre nysgerrige sjæle er velkomne til at gætte med.

Du finder løbende alle quizzerne på denne temaside.

Videnskab.dk udgiver quizzerne i forbindelse med Universet Udenom.

Universet Udenom er et naturvidenskabeligt formidlingsprojekt, som sammen med Julekalenderen 'Kometernes jul' bliver startskuddet på et nationalt Videnskabsår i 2022. 'Kometernes jul' er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 DANMARK A/S og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Projektet er støttet af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

Læs om baggrunden for Kometernes Jul i artiklen 'Videnskabelig ide til årets TV 2-julekalender blev undfanget på Niels Bohr Institutet'.