Julekalender-quiz #16: Test din viden om Månen!
Hvad hed rumskibet, de første mennesker på Månen brugte? Og hvor mange har gået deroppe i alt? Det er tid til månequiz!
16. december månen quiz

Følg med her på Videnskab.dk frem mod 24. december, for hver dag udgiver vi en ny quiz om emner, vi møder i julekalenderen Kometernes Jul. (Illustration: Shutterstock / Videnskab.dk)

Selvom vi i masser af film rejser til Mars eller endda fjerne, mystiske kloder som Planet 9 ligesom i Kometernes Jul, har vi i virkeligheden kun besøgt ét himmellegeme: Månen.

Kan du huske, hvornår de amerikanske astronauter landede deroppe for første gang? Og hvad hed de første måne-gængere?

Svar på det og meget mere i dagens quiz, der handler om vores allesammens måne.

Kometernes Jul og Universet Udenom
julekalender kometernes jul videnskab.dk quiz kalender naturvidenskab for børn

Fra alle os til alle jer: Du kan hver dag i december her på Videnskab.dk finde quizzer, der omhandler de videnskabelige emner, som Mie, Johannes, Noor og Elias møder i 'Kometernes Jul'. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

I årets familiejulekalender fra TV 2, ‘Kometernes jul’, følger vi de fire børn, Mie, Johannes, Noor og Elias, der deltager på en Astro Camp, som er et naturvidenskabeligt kursus med fokus på astrofysik. Men noget går galt, og Mie og Johannes teleporteres til den fjerne Planet 9, så nu gælder det om at samarbejde for at få dem hjem.

Juleeventyret tager os alle med på en kosmisk rejse, samtidig med at det er en fortælling om naturvidenskabelig nysgerrighed.

Det fejrer vi her på Videnskab.dk, hvor vi hver dag i julemåneden udgiver en sjov quiz om rummet og andre videnskabelige emner, som julekalenderen handler om. De 24 quizzer er målrettet børn i alderen 10-12 år, men hele familien og andre nysgerrige sjæle er velkomne til at gætte med.

Du finder løbende alle quizzerne på denne temaside.

Videnskab.dk udgiver quizzerne i forbindelse med Universet Udenom.

Universet Udenom er et naturvidenskabeligt formidlingsprojekt, som sammen med Julekalenderen 'Kometernes jul' bliver startskuddet på et nationalt Videnskabsår i 2022. 'Kometernes jul' er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 DANMARK A/S og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Projektet er støttet af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

Læs om baggrunden for Kometernes Jul i artiklen 'Videnskabelig ide til årets TV 2-julekalender blev undfanget på Niels Bohr Institutet'.