Julekalender-quiz #12: Kan du finde vej i rummet?
Kender du Solsystemet som din egen bukselomme, eller har du brug for en rum-GPS? Test din stedsans i quizzen her.
12. december afstandsbedømmelse

Kalenderen siger 12. december. Det betyder, at vi er halvvejs i vores føljeton med daglige quizzer, der handler om videnskaben bag de emner, vi støder på i julekalenderen Kometernes Jul. (Illustration: Shutterstock/Videnskab.dk)

Kometernes Jul foregår både på Jorden og på den mystiske Planet 9, der måske findes langt, langt, langt ude i Solsystemet.

Man kan faktisk hurtigt blive svimmel af at tænke på, hvor langt der er mellem planeterne og ikke mindst stjernerne oppe på himlen.

Kan du rumme, hvor stort rummet egentlig er? Test dine evner som afstandsbedømmer og navigatør i rummet i denne quiz, hvor vi rejser langt, langt bort.

Efter quizzen kan vi anbefale, at du lige tjekker denne artikel ud: Forbløffende animation: Solsystemet er meget større, end du måske tror

Kometernes Jul og Universet Udenom
julekalender kometernes jul videnskab.dk quiz kalender naturvidenskab for børn

Fra alle os til alle jer: Du kan hver dag i december her på Videnskab.dk finde quizzer, der omhandler de videnskabelige emner, som Mie, Johannes, Noor og Elias møder i 'Kometernes Jul'. (Foto: Christian Geisnæs/TV 2)

I årets familiejulekalender fra TV 2, ‘Kometernes jul’, følger vi de fire børn, Mie, Johannes, Noor og Elias, der deltager på en Astro Camp, som er et naturvidenskabeligt kursus med fokus på astrofysik. Men noget går galt, og Mie og Johannes teleporteres til den fjerne Planet 9, så nu gælder det om at samarbejde for at få dem hjem.

Juleeventyret tager os alle med på en kosmisk rejse, samtidig med at det er en fortælling om naturvidenskabelig nysgerrighed.

Det fejrer vi her på Videnskab.dk, hvor vi hver dag i julemåneden udgiver en sjov quiz om rummet og andre videnskabelige emner, som julekalenderen handler om. De 24 quizzer er målrettet børn i alderen 10-12 år, men hele familien og andre nysgerrige sjæle er velkomne til at gætte med.

Du finder løbende alle quizzerne på denne temaside.

Videnskab.dk udgiver quizzerne i forbindelse med Universet Udenom.

Universet Udenom er et naturvidenskabeligt formidlingsprojekt, som sammen med Julekalenderen 'Kometernes jul' bliver startskuddet på et nationalt Videnskabsår i 2022. 'Kometernes jul' er produceret af Nordisk Film Series for TV 2 DANMARK A/S og Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

Projektet er støttet af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Poul Due Jensens Fond og Bitten & Mads Clausens Fond.

Læs om baggrunden for Kometernes Jul i artiklen 'Videnskabelig ide til årets TV 2-julekalender blev undfanget på Niels Bohr Institutet'.