James Webb-teleskopet tager spektakulært billede af Oriontågen
oriontågen james webb

Den mest prominente del af James Webb-teleskopets nye billede er Oriontågen. Det er den tykke, brunlige tåge, der går tværs over billedet. (Foto: NASA/ESA/CSA/PDRs4All ERS Team/S. Fuenmayor)

13 september 2022

James Webb-teleskopet har endnu engang efterladt astronomer verden over måbende med dens knivskarpe, farverige billeder af rummet.

Mandag offentliggjorde forskere billeder af en region i rummet, hvor man kan se Oriontågen. Med en ubestridt detaljegrad afslører billederne den tykke mur af stjerner, gas og støv, som kendetegner rumfænomenet.

Det skriver Phys.org.

Indtil for nylig har det været umuligt at observere de strukturer, stjerner og rumfænomener, der befinder sig bagved Oriontågen.

Det skyldes, at man har brugt teleskoper, der tager billeder med synligt lys, som blandt andet Hubble-teleskopet gør.

James Webb-teleskopet opererer derimod i det infrarøde spektrum, og det er en metode, der gør astronomerne i stand til at taget billeder, hvor man kan se gennem rumstøvet.

Det nye billede afslører derfor objekter og strukturer omkring Oriontågen, som ikke har været set før.

oriontågen hubble vs james webb

Hubble-teleskopet står bag billedet til venstre, som indtil for nylig har været det klareste og mest informative billede af Oriontågen. Billedet til højre blev taget af James Webb-teleskopet og har en ny og helt enestående detaljegrad. (Foto til venstre: NASA, C. R. O’Dell and S. K. Wang (Rice University) - Foto til højre: NASA/ESA/CSA/PDRs4All ERS Team/S. Fuenmayor)

Oriontågen
  • Oriontågen befinder sig i stjernebilledet Orion og er faktisk synlig med det blotte øje.
  • Oriontågen består af ioniseret brint. Stjernen Orionis, der befinder sig i midten af Oriontågen, sender ultraviolet stråling ud, der ioniserer brinten.
  • Den befinder sig cirka 1.500 lysår væk fra Jorden. Det er relativt tæt på, så Oriontågen har fungeret som hovedkilde til processerne i stjernetåger.
  • Især Hubble-teleskopet har bidraget til forståelsen af Oriontågens dynamik, men nu kan astronomer altså også benytte sig af James Webb-teleskopets skarpe observationer.

Kilde: https://denstoredanske.lex.dk/Oriontågen

En af forskerne bag projektet, der har ført til de flotte billeder, er Els Peeters, der er astrofysiker på Western University i Canada.

Hun understreger, at de i forskergruppen har ventet i spænding på billederne.

»Vi er blæst helt bagover af de her betagende billeder af Oriontågen. Vi startede det her projekt i 2017, så vi har ventet i mere end fem år på at få de her data,« siger Els Peeters i en pressemeddelelse.