James Webb er blevet ramt af en - mikro - meteoroid
James_webb_rum_teleskop_meteor_meteorregn_regn_rumstøv_støv_kollision_armageddon_krise_spejl_infrarødt_lys_universet_galakse

James Webb-teleskopet blev sendt afsted den 25. december 2021. Det skal infange infrarødt lys fra universets fjerneste galakser og gøre os klogere på universets begyndelse. (Foto: Shutterstock)

10 juni 2022

James Webb-teleskopet er kollideret med en meteoroid!

Der er dog ikke tale om en Armageddon-størrelse meteor, snarere tværtimod: Det er nemlig en såkaldt mikrometeoroid der har ramt en af rumteleskopets store spejldele - heldigvis uden at gøre betydelig skade.

Det skriver NASA i en pressemeddelelse.

En meteoroid er et lille stenobjekt i kredsløb om Solen. i At James Webb-teleskopet kunne risikere en række hårdhændede møder med nogle af galaksens andre genstande kommer ikke som en overraskelse.

»Vi har hele tiden vidst, at James Webb skulle klare sig i rummiljøet, som blandt andet indebærer kraftigt ultraviolet lys og ladede partikler fra Solen, kosmisk stråling fra eksotiske kilder i galaksen og lejlighedsvise sammenstød med mikrometeoroider fra vores solsystem,« siger stedfortrædende projektleder Paul Geithner fra NASA’s Goddard Space Flight Center.

Derfor er rumteleskopet designet til at modstå alskens udfordringer fra rummet.

De store spejle, der skal indfange rummets infrarøde lys, kan vendes bort, hvis teleskopet skulle løbe ind i en meteorregn. Sensorer på teleskopet sørger for, at mikrometeoroider og rumstøv ikke skævvrider spejlene, og hvis de gør det alligevel, kan de justeres fra NASA’s kontrolcenter i Maryland.

Der er med andre ord taget højde for rumrisici. Og det er da også nødvendigt, for i modsætning til James Webbs forgænger, Hubble-teleskopet, kan der ikke sendes nogen til teleskopet for at vedligeholde og reparere det. Med sine 1,5 millioner kilometer fra Jorden er der simpelthen for langt.

Der er altså taget højde for det meste - og selvom mikrometeoroiden var en smule større end forventet, er rumteleskopet i fuld gang med fotografere universet for os.

NASA løfter sløret for det første billede den 12. juli i år.

msb