I Frankrig kunne jægerne ikke få nok af en lillebitte fugl - men så...
Hvert år blev op mod 30.000 hortulaner fanget i Frankrig, selvom fuglen er fredet. Forskning var med til at skabe et vendepunkt.
Hortulaner bestand jagt trussel forbud trækfugle uddø rødliste forandringer populationer effekt udvikling fald stigning ynglepladser trækruter

I Frankrig indfangede man i stor stil hortulaner for at fede dem op og så spise dem hele - dog minus hoved. Forskere fik sat en stop for denne praksis. (Foto: Shutterstock)

Hortulanen er en spurvefugl med gule aftegninger på struben og med lyserødt næb. Den er op til 16 centimeter lang fra næb til halespids og vejer lidt over 20 gram.

I visse kredse er hortulanen en myteomspunden delikatesse. Traditionelt bliver fuglen fanget i det fri ved hjælp af fælder og lokkefugle, som lokker hortulanen i fælden.

Når jægeren har fanget en hortulan, bliver den holdt i et mørkt rum, hvor den bliver fedet op og efterfølgende tilberedt. Hele fuglen bliver spist - bortset fra hovedet.

Det hævdes, at man skal spise fuglen med en serviet over hovedet, og det er der flere forklaringer på:

En forklaring er, at man på denne måde bedre kan indfange og nyde rettens aroma.

En anden forklaring lyder, at man på denne måde 'kan skjule handlingen for Guds øjne', ifølge en journalist ved The Telegraph.

Men selv om der er uenighed om serviet-traditionen, er der enighed om, at hortulanen længe har været en eftertragtet spise i Frankrig.

Forbud holder ikke jægerne tilbage

Jagten på de småbitte fugle har ellers været forbudt i Frankrig siden 1999, men det har ikke holdt jægerne det mindste tilbage, ifølge en forskningsartikel i tidsskriftet Science Advances.

Jagten fik tidligere lov til at fortsætte uden myndighedernes indgriben, og jægerne fik undtagelse fra EU-reglerne til at fortsætte.

Svein Dale, som er forsker og ornitolog ved Norges miljø- og biovidenskabelige universitet (NMBU), har arbejdet med hortulaner i mange år. Han har blandt andet sat ringmærker om benene på omkring 1.000 fugle, der har ynglet i Norge.

»Mindst syv ringe er blevet indleveret anonymt i Frankrig, men der er sikkert blevet fanget langt flere end de syv,« siger Svein Dale til forskning.no, Videnskab.dk’s norske søstersite.

Nu lader det dog til, at jagten på de små fugle er ved at blive indstillet, ifølge forskerne. Det vender vi tilbage til lidt senere i artiklen.

Truet i flere lande, men stadig jaget

Det er anslået, at jægerne i Les Landes i Sydfrankrig har indfanget et sted imellem 15.000 og 30.000 hortulaner om året, mens fuglene trækker over landet.

Hortulanen trækker over lange afstande; nogle fugle bevæger sig mellem Nordeuropa og Vestafrika for at yngle.

Jægerne argumenterede for, at hortulan-bestanden var stor og livskraftig, og at jagtundtagelsen ikke havde særlig effekt på populationen.

Det var begrundelsen for, at jægerne ønskede undtagelse fra EU-reglerne.

Arten er ikke truet på verdensplan, men den er på rødlisten (en oversigt over plante- og dyrearter, som er sjældne og i fare for at forvinde eller allerede er forsvundet, red.) og kritisk truet i flere europæiske lande, blandt andet i Norge, hvor antallet af ynglende fugle er faldet markant.

»I 1999 var der cirka 150 par i Norge,« fortæller Svein Dale til forskning.no, som har deltaget i det store arbejde med at kortlægge hortulan-bestanden i Europa.