Hvorfor går lys langsommere gennem glas?
Spørg en forsker: Det mystiske fænomen, der viser sig i mange forskellige materialer, som lys passerer igennem, afslører noget om, hvad lys egentlig er.
lys hastighed bevægelse fotoner atomer elektromagnetisme fysik bølge glas vand brydning refraktion materiale grundstoffer brilleglas kameralinse radiostråler røntgenstråler sollys

Når lyset bevæger sig igennem et glasvindue, går det meget langsommere igennem glasset, end det gør i luften på begge sider af glasset. (Foto: Shutterstock)

Det er egentlig noget, vi bliver udsat for hver eneste dag. Hver gang lys går igennem brilleglas eller igennem et vindue, bliver lyshastigheden markant lavere inde i glasset.

Lysets hastighed er konstant. Uhindret lys i et vakuum bevæger sig med næsten 300.000 kilometer per sekund.

Lyset accelererer ikke op til denne hastighed. Fotonen - selve lyspartiklen - kan ikke bevæge sig i en anden hastighed.

Men alligevel virker det, som om lysets hastighed ændrer sig hele tiden.

Lys går gennem almindeligt glas med 200.000 kilometer i sekundet, men synligt lys kraver gennem grundstoffet germanium med 'sølle' 53.000 kilometer per sekund - blot 18 procent af den faktiske lyshastighed.

Hvad sker der egentlig, når lyset lader til at sænke farten, når nu vores teorier om universet siger, at lysets hastighed er konstant?

En læser har indsendt spørgsmålet om fænomenet, så vi vil gøre vores bedste for at levere en slags introduktion til emnet, men der er tale om meget komplicerede sager.

»Vi kan regne ud, hvad der sker, men jeg tror ikke rigtig, det er muligt at forstå det intuitivt,« siger Bjørn Samset til forskning.no, Videnskab.dk's norske søstersite.

Han er fysiker og forskningsdirektør ved Cicero og har desuden skrevet en en bog om lys, der udkom i 2018.

Lyset bliver bøjet af glas eller vand

De fleste af os har nok lagt mærke til, hvordan lyset bliver bøjet af glas eller vand; for eksempel når armen ser ud, som om den er 'knækket', når vi sidder i badekarret.

Dette fænomen kaldes 'refraktion', og det bliver brugt til mange forskellige ingeniørmæssige løsninger. For eksempel bruger brille- og kameralinser refraktion til at fokusere lyset.

Et tydeligt eksempel på refraktion. (Foto: Shutterstock)

»Lysbrydning og refraktion er blandt de helt grundlægende spørgsmål om lys, der allerede blev diskuteret i antikken,« fortæller Bjørn Samset.

Denne brydning hænger sammen med den hastighed, lyset bevæger sig igennem materialet.

LÆS OGSÅ: Hvad er lys?

Verden ser (næsten) ens ud, både med og uden briller

»Det forekommer nok meget mærkværdigt, hvis man ikke lige får en forklaring først,« siger Bjørn Samset til forskning.no.

Måske giver en mere intuitiv forståelse af verden en forestilling af, hvad der sker inde i glasset.

Glas og vand er tættere materialer end luft, så man forestiller sig måske, at lyset møder flere atomer og farer rundt mellem de tætte atomer i materialet.

På denne måde er selve lysets hastighed lige så hurtig; det tager bare længere tid for det at bevæge sig gennem materialet.

Men denne forklaring fungerer ikke, fordi lyset så ville komme ud af materialet tilfældigt fordelt, hvis det bare skulle hoppe rundt mellem atomerne.

I virkeligheden kommer det ud som samlet lys - nøjagtigt som da det gik ind. Verden ser (næsten) ens ud, både med og uden briller.

Michael Merrifield, professor i astronomi ved University of Nottingham, gennemgår denne og andre forklaringer i en video, hvis du har lyst til at se mere.

Lys kan opføre sig som en bølge og en partikel

Så hvad er det, der sker? Moderne fysik beskriver, at lys både kan opføre sig som en bølge og som en partikel.

Hvis du ønsker at forstå mere af, hvad det egentlig betyder, kan vi anbefale en helt fantastisk video om et af de mest utrolige fysikeksperimenter nogensinde: Det berømte dobbeltspalte-eksperiment.

The Quantum Experiment that Broke Reality. (Video: YouTube/ Space Time/PBS Digital Studios)