Hvor blev de af? De amerikanske hunde forsvandt, da europæerne kom til
10 juli 2018

De tidligste amerikanske hunde forsvandt næsten fra Jordens overflade, da europæerne koloniserede kontinentet i 1400-tallet.

Det viser historiens mest omfattende DNA-studie af uddøde og nulevende hunde fra Nordamerika og Siberien, skriver washingtonpost.com.

»Det er næsten, som om en stor luns af historien bare er forsvundet,« fortæller professor og forsker i hundes genetik ved det amerikansk University of Massachusetts, Elinor Karlsson, der ikke har været involveret i studiet, til washingtonpost.com.

»Artiklen gør det klart, at de tidligste amerikanske hunde nærmest er fuldstændigt forsvundet, men ingen har en god forklaring på hvorfor,« tilføjer professoren.

I studiet har forskerne analyseret det genetiske materiale fra 71 af de tidlige amerikanske hunde og sammenlignet dem med 145 nulevende, moderne hunde.

Her var det kun 5 af de nulevende hunde, der havde en flig - højst 4 procent - af DNA fra de tidligste amerikanske hunde.

Forskerne bag peger på, at hundene kan være blevet dræbt af de europæiske kolonister, eller at de kan være blevet ramt af en sygdomsepidemi - men de er endnu ikke sikre.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.