Hvad sker der med blomster- og fuglelivet, når myg massefanges i moderne fælder?
Det er usædvanligt, at vi modtager læserspørgsmål, som bunder i omtanke for myggene og deres rolle i det nordlige økosystem.
Myg myggefælder økosystem fugle planter bestøvning konsekvens insekter blodsugende effekt kortlægning blomster bier

Det først er for nylig, at forskerne i vores del af verden er begyndt at granske de blodsugende insekters funktion i de økosystemer, de er en del af. (Foto: Shutterstock)

Flere læsere har denne sommer kontaktet Videnskab.dk's norske søstersite, forskning.no, i samme ærinde:

De har set myggefælder enten i brug eller til salg på nettet, som reklamerer med at være i stand til at fjerne blodsugerne i et område på flere tusind kvadratmeter.

De spørger ikke, hvordan fælderne fungerer, eller om de virkelig er så effektive, som reklamerne hævder; de spekulerer i stedet på, om det er godt for blomster, bier og fugle, at myggene bliver tilintetgjort i så stort et omfang.

Lokker myggene til med duft

Her på Videnskab.dk, har vi før modtaget sådan et spørgsmål, som du kan læse svaret på i artiklen 'Kan vi ikke bare udrydde alle myg?'

Det er dog første gang, at forskning.no har modtaget spørgsmål, der bunder i omtanke for myggene og deres rolle i det nordlige økosystem.

Spørgsmålet er også helt nyt for forskeren, som forskning.no talte med.

Apparaterne, som der er tale om, bruger propangas, som er tilsat et duftstof, og som bliver omdannet til CO2.

Fælderne tiltrækker angiveligt blodsugende insekter, som altid er på jagt efter mennesker og dyr, som ånder og sveder. Myggene bliver suget op i en beholder, hvor de dør i løbet af 24 timer.

En del af fælderne benytter også UV-lys til at tiltrække insekter, men det er ikke kun de blodsugende plageånder, der bliver lokket i fælden, men også andre insekter og småkryb, hvilket kan have en endnu større effekt på økosystemet.

LÆS OGSÅ: Hvad virker bedst, hvis man vil slippe for myggestik?

Tilfredse fældebrugere har ikke observeret tegn på færre fugle eller planter

Men fungerer fælderne lige så godt, som reklamerne hævder?

Svaret findes ikke i forskningslitteraturen, men en norsk myggefælde-bruger er ikke i tvivl, når han bliver spurgt.

»Absolut,« siger Martin Jensen til forskning.no. Han bor i Nærsnes i Buskerud, der ligger ved Oslofjorden.

De seneste to år har han benyttet fælder i løbet af myggesæsonen.

»Man kan faktisk se det, når man starter den op. I et par dage summer myggene rundt i kolben, som suger dem ind,« fortæller Martin Jensen.

Forskerne ved kun lidt om myggene, men de er helt sikre på, at andre arter som fugle og flagermus spiser myg. (Foto: Shutterstock)

Hans fælde har ikke UV-lys og lokker derfor næsten kun myggene til.

Cirka én gang om måneden skifter de beholder, samtidig med at propantanken bliver udskiftet, og fælden er ofte næsten helt fuld.

»Før vi begyndte at bruge fælder, kunne vi nærmest se hele sværme af myg ved skumringstid,« siger Martin Jensen.

Naboen, som bor 200 meter væk, har også en fælde i drift. Martin Jensen hævder, at hverken han eller familien har observeret skadevirkninger i haven, siden myggene forsvandt.

»Vi har ikke set, at der skulle være noget galt med planter eller dyr. Faktisk har vi nu flere fugle i haven end før, selv om det måske ikke har noget med fælden at gøre,« siger den tilfredse fældebruger.

Forskningsmidler er blevet brugt til at bekæmpe - ikke forstå

Men hvad siger forskerne?

Hvilken effekt har fælderne egentlig på økosystemet i de områder, hvor de bliver sat op? Skader det plante- og fuglelivet, at blodsugerne forsvinder?

»Det ved vi ganske enkelt ikke,« indrømmer Sondre Dahle, biolog og myggeforsker ved Norsk institutt for naturforskning.

Forskerne har nemlig været mere optaget af noget helt andet end myggens rolle i naturen.

»Forskningsmidlerne er blevet brugt til at bekæmpe de blodsugende insekter, ikke til at granske deres nytteværdi,« forklarer forskeren.