Hunde har dobbelt så mange 'små grå' som katte
01 december 2017

Hvem er klogest - katte eller hunde? Hvis du selv er enten 'katte- eller hundemenneske', så har du nok allerede en holdning i forvejen.

Men nye analyser af hunde og kattes hjerner peger på, at kattene måske ikke er helt så snedige, som de giver sig ud for. Det skriver det amerikanske Vanderbilt University i en pressemeddelelse

»Nu har vi i det mindste noget biologi, som folk kan tage højde for i deres diskussioner om, hvem der er de klogeste, katte eller hunde,« siger Dr. Suzana Herculano-Houzel i pressemeddelelsen fra Vanderbilt University.

Hun er medforfatter til det nye studie, der er publiceret i tidsskriftet Frontiers in Neuroanatomy.

I det nye studie sammenlignede forskerne hjernestørrelser og antallet af hjerneceller, neuroner, i en lang række dyr - blandt andet hunde og katte.
Det viste sig, at hunde i gennemsnit har 530 millioner neuroner i hjernebarken, hvor kattene nøjes med under det halve - 250 millioner.

Din kat er formentlig ikke helt så snedig, som den giver sig ud for, indikerer amerikansk forskning. Video: ElPelailla178

Til sammenligning kan mennesker bryste sig af i gennemsnit 16 milliarder neuroner i deres egen hjernebark.
Forskerne bruger i det nye studie antallet af neuroner som en indikator for intelligens, men de forsøgte ikke direkte at måle på intelligensen i sig selv.
»Jeg mener, at det absolutte antal af neuroner, et dyr har, specielt i hjernebarken, dikterer rigdommen af deres mentale tilstand og dets evne til at forudsige, hvad der vil ske i dets miljø, baseret på dets tidligere erfaring,« siger Suzana Herculano-Houzel i pressemeddelelsen fra Vanderbilt University.