Hunde får tårer i øjnene, når de genforenes med deres ejer
Oxytocin hund tårer produktion hormon ejer genforening græder

Nyt studie kunne tyde på, at hunde elsker os lige så meget, som vi elsker dem. (Foto: Shutterstock)

Kilde:
23 august 2022

Hunden er menneskets bedste ven, hedder det. Og der er åbenbart tale om så nært et venskab, at hunde kan få tårer i øjnene, når de møder deres ejer.

Det er i hvert fald konklusionen på et nyt studie, der fandt frem til, at hundenes tåreproduktion sættes igang ved genforening med deres ejer og kan stimuleres af oxytocin - et hormon, som udløses ved lykke og velvære.

Det skriver forlaget Cell Press i en pressemeddelelse.

målebånd hund tårer græder måle studie forskning hvor meget græder

Forskerne målte mængden af hundetårer ved forskellige lejligheder. (Foto: Kikusui et al.)

Til at starte med undersøgte forskerne, hvor store mængder tårer, hunde producerer, når de bare lusker rundt i hjemlige og normale rammer sammen med deres ejer.

Derefter sammenlignede de mængden af tårer, de producerer inden for de første fem minutter af deres genforening med deres ejere, som de ikke har set i mindst fem timer.

Her observerede forskerne, at hundene producerede klart flere tårer ved genforeningen, end de normalt gjorde. Samtidig kunne forskerne konstatere, at hunden ikke fandt glædestårerne frem for andre end deres ejer.

Men hvordan ved vi, at hundenes tåreproduktion overhovedet er et udtryk for følelser?

For at undersøge forbindelsen dryppede forskerne hunde med øjendråber, der indeholdt oxytocin, altså det tidligere nævnte ‘kærligheds’-hormon. Disse øjendråber stimulerede produktionen - hvilket bekræftede forskernes hypotese.

Men hov - kunne det ikke bare skyldes, at hundens øjne blev irriteret? Dette efterprøvede forskerne med forskellige kontrol-øjendråber, der ikke indeholdt oxytocin, og disse ledte ikke til øget tåreproduktion.

Hundeejer hund eksperiment græder omsorg

Studiets hovedforfatter, Takefumi Kikusui, blev inspireret til at udføre studiet af sine egne hunde. (Foto: Kikusui et al.)

Selvom studiet viser, at hunde bliver følelsesmæssigt påvirket, når de møder deres ejer efter længere tid, ved man stadig ikke, hvordan følelsesspillet hundene imellem fungerer:

»Vi ved endnu ikke, om hundene ligeledes producerer flere tårer, når der er en genforening mellem hund og hund,« siger forskeren bag studiet og professor, Takefumi Kikusui, i et interview med The Guardian.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Current Biology.