Hulemalerier og knogler sladrer: Europæisk bison er en bastard
Fossilt DNA fra bisonknogler afslører, at den europæiske bison fødtes som en krydsning af en urokse og en steppebison. Istidens hulemalere beskrev detaljeret den nye art for over 15.000 år siden.
Europæisk bison visent Bison bonasus

Der findes i dag omtrent 4.000 eksemplarer af europæisk bison. Den største bestand lever i Polen, og de seneste år er individer også blevet genudsat i Danmark. (Foto: Rafał Kowalczyk)

Med en unik kombination af fossilt DNA og hulemalerier har et internationalt forskerhold med dansk deltagelse løst gåden om den europæiske bisons oprindelse.

Nu viser forskerne, at europæisk bison - også kaldet visent - opstod som en krydsning mellem urokser og steppebison allerede for ca. 120.000 år siden.

»Det er virkelig overraskende, at en krydsning af pattedyr kan føre til dannelsen af en ny art - det burde ikke kunne ske. Den har været der hele tiden, vi har bare ikke kunnet se den,« siger Alan Cooper, der er professor ved Australian Centre for Ancient DNA på University of Adelaide i Australien, og som står bag forskningen.

»Det er en virkelig fascinerende artikel, og det hjælper med at forklare, hvorfor knogler fra urokse og visent er så notorisk svære at skelne,« siger postdoc Jennifer Crees, som ikke har deltaget i det nye studie, men forsker i istidsdyrenes historie ved Natural History Museum i London, England.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

LÆS OGSÅ: Er bævere, bisoner og elefanter i Danmark noget hø?

Klimastudie gav mærkeligt DNA

Det begyndte egentlig med et klimastudie, hvor Alan Cooper og kolleger pludselig studsede over noget mystisk bison-DNA.

Forskerne studerer globale klimaforandringer under istiden eller rettere effekten af dem ved at kortlægge fossilt DNA fra istidens store pattedyr. Med DNA'et kan de tegne slægtstræer og få indblik i, hvordan populationerne er blevet påvirket dybt tilbage i sidste istid i takt med, at klimaet skiftevis frøs kloden ned og tøede den op.

bison-x knogler

Disse bisonknogler fra l'Aven de l'Arquet (Barjac, Frankrig) er kulstof-14-dateret til at være over 50.000 år gamle. DNA-analyse afslører, at knoglerne tilhører den mystiske bison-X-gruppe, der formentlig er forfader til den europæiske bison. Forskerne viser yderligere, at bison-X (formentlig visent - Bison bonasus) og steppebison skiftevis har domineret landskabet i titusinde år lange perioder. (Foto: Julien Soubrier)

Bisonknogler er ideelle ’sladrehanke’, fordi de store dyr var så udbredte og mangfoldige, at museerne ligger inde med mange tusinde bisonknogler fra alle tider og fra hele deres udbredelsesområde.

Under istiden herskede steppebisonen, som er stamfader til både den amerikanske og den europæiske bison, så da Cooper og hans kolleger analyserede titusinder af år gamle europæiske bisonknogler, fandt de som ventet masser af steppebison-DNA, og alt var godt.

Men pludselig en dag fandt de også noget sært bison-DNA.

LÆS OGSÅ: Derfor uddøde pattedyrene under sidste istid

Den mystiske bison er en 'Higgs Bison'

Det sære DNA lignede lidt nutidens europæiske bison, som lever i Polen, men alligevel ikke helt. Det sære DNA blev ved med at dukke op igen og igen i forskellige sæt af knogler.

»Vi begyndte at kalde det en mystisk art, bison-X og ’Higgs Bison’, fordi vi kunne ikke finde ud af, om den fandtes eller ej,« siger Alan Cooper med en smånørdet henvisning til den Higgs-partikel, atomfysikere har jagtet siden 1960'erne og endelig fandt i 2012.

Det slog forskerne, at de måske var stødt på en forfader til visenten.

Visentens oprindelse er lidt af en gåde. Dens knogler dukker op ud af det blå i den europæiske fossilrække ved slutningen af sidste istid, kort efter steppebisonen er uddød og forsvundet.

LÆS OGSÅ: DNA-analyser afslører hundens oprindelse

Bison-X har DNA fra urokse og steppebison

En af hypoteserne er, at visenten opstod som en hybrid mellem urokse og steppebison, og måske kunne bison-X være en hybrid.

Cooper og kolleger havde hidtil kun kortlagt den lille del af arvematerialet kaldet mitokondrie-DNA (mtDNA), som er specielt ved at ligge uden for cellekernen, og som kun nedarves fra moderen. Så mtDNA er godt til at tegne slægtskaber, men mangler al informationen fra kromosomerne i kernen.

For at tjekke om den mystiske bison-X var en hybrid, kortlagde de kerne-DNA'et, og det gav bonus.

»Vi fandt, at kerne-DNA'et er steppebison, og mitokondrie-DNA'et er urokse, så det er en hybrid,« siger Alan Cooper.

Men var bison-X så også visentens forfader?