Hubble-teleskopet foreviger spektakulært ultraviolet rum-fyrværkeri
Eta Carinae stjerneeksplosion

Den døende dramaqueen Eta Carinae, et stjernesystem 7.500 lysår væk, puster to gigantiske lyserøde støvbobler, blåt magnesium og rødt kvælstof ud fra sit eksploderende indre. (Foto: NASA, ESA, N. Smith/University of Arizona, J. Morse/BoldlyGo Institute)

05 juli 2019

Der udspiller sig et sandt kosmisk drama 7.500 lysår fra Jorden, hvor den kæmpestore dobbeltstjerne Eta Carinae har været i udbrud siden år 1838. Det er dens sidste livskraft, inden den brænder ud.

Men stjernedød går ikke fredeligt for sig. Døende stjerner slynger deres eget materiale samt stråling ud i rummet i voldsomme masseudbrud.

Jo større stjernen er, des mere kraftfulde udbrud, og med en massefylde på hver især 90 og 30 gange Solens masse kan de to stjerner i Eta Carinae lave et spektakulært lysshow.

Den døende kæmpe har ikke opført sig lige så dramatisk siden episoden i 1800-tallet, men på grund af dens imponerende størrelse, tager det ufatteligt lang tid, før den brænder ud.

Dette slow motion fyrværkeri har Hubble Rumteleskopet nu fanget et billede af, fremgår det af en pressemeddelelse fra ESA og holdet bag Hubble.

3-D billede af Eta Carinae