Hør selv! Forskere finder flagermus, der summer som en hveps
flagermus

Flagermusearten stor musøre er i stand til at sige som en hveps, viser nyt studie. (Foto: Shutterstock)

12 maj 2022

Det viser sig, at nogle flagermus har en helt speciel taktik, når de skal skræmme rovdyr væk.

De summer nemlig som en hveps, lyder konklusionen fra et hold forskere, der i et nyt studie har undersøgt arten stor museøre (myotis myotis).

Det skriver Science.

Danilo Russo, økolog ved University of Naples Federico II, står bag studiet. Det er mere end to årtier siden, han første gang opdagede lyden i forbindelse med noget feltarbejde i Italien.

»De summede ligesom myg eller hveps. Det virkede som en forsvarsmekanisme,« siger Danilo Russo, ifølge Science.

Her kan du med egne øre hører flagermusen. (Video: New Scientist)

Senere teamede Danilo Russo så op med en ekspert i flagermus, og sammen testede de, hvordan ugler, der er fjende til flagermusarten, reagerede på lydene. Angiveligt trak de sig væk, når lyden blev afspillet, skriver Science.

Det er ikke nyt, at dyr efterligner andre dyr, hvis det kan bruges til deres fordele, men ifølge forskerne er det sjældent, at dyr efterligner hinanden med lyd.

Ifølge forskerne er det første gang, man har fundet et pattedyr, der efterligner en lyd lavet af et insekt, beretter Science.

David Pfninng, biolog ved University of North Carolina, der ikke har været en del af studiet, kaldet det ifølge Science »et fascinerende studie.«

En anden biolog, der heller ikke har været en del af studiet, Benjamin Sulser, der forsker i flagermus' evolution ved American Museum of Natural History i New York, siger ifølge New Scientist, at han er nysgerrig omkring fundet, men ikke overrasket:

»Hvis jeg fangede en flagermus, og den sagde som en hveps, ville jeg da tænke mig om to gange - og jeg er ikke engang et flagermuse-rovdyr.«

Studiet er publiceret i tidsskriftet Current Biology.

rf