Hjernevasker-hveps kan kontrollere flere forskellige arter

Euderus Set har ganske passende fået sit navn fra den egyptiske gud, Seth, der hersker over underverdenen. (Foto: ZooKeys)

26 september 2019

I naturen er der ingen kære mor.

Hvis de var i stand til at skrive, ville galhvepse, der har været udsat for Euderus Set-hvepsens hjernevask, nok gerne skrive under på dette.

Vi har før beskrevet, hvordan den nyligt opdagede Euderus Set på brutal vis inficerer, kontrollerer og æder galhvepsens larver.

Indtil nu har forskerne troet, at Euderus Set blot kunne kontrollere en enkelt galhvepseart. Men i et nyt studie, som er blevet offentliggjort i The Royal Society Publishing, var 7 ud af i alt 100 forskellige galhvepsearter blevet inficeret af Euderus Set.

Det skriver New Scientist.

Denne diversitet af arter overraskede forskerne bag studiet, da man indtil nu har formodet, at de fleste parasitter kun kan inficere én specifik art.