Her er dyret med verdens mærkeligste øjne
søknæler dyr øjne mærkeligt anderledes

Søknælerens øjne sidder på stilke på toppen af hovedet. (Foto: Wikipedia Commons/Jens Petersen)

09 maj 2018

Man siger, at øjne er vinduer til sjælen, og hvis det ordsprog holder, er søknæleren lidt af en pudsig sjæl. Dens øjne er nemlig ret spektakulære.

Det skriver Washington Post.

Krebsens øjne sidder på stilke ovenpå hovedet, og de kan rotere i alle retninger, uafhængigt af hinanden.

En gruppe forskere har for nylig kigget nærmere på øjnene, og de har fundet ud af, at selv når søknælerens øjne sidder helt skævt, ved den stadig, hvad der er op og ned.

»Deres øjne er bygget på en meget mærkelig måde, der ikke minder om andre dyre-øjne,« siger Thomas Cronin, der er biolog på University of Maryland og ikke var med til at lave studiet, til Washington Post.

Dyret har tre pupiller ovenpå hinanden, og hvert øje kan analysere dybde på egen hånd. Den kan se både ultraviolette og infrarøde bølgelængder, men er omvendt dårligere til at adskille farver end mennesker.

Søknæleren bruger dog i stedet en speciel teknik, hvor den nærmest selv farvelægger verden omkring sig.

Under et eksperiment satte forskerne søknælere ind i en roterende tunnel for at se, om deres øjne kompenserede for bevægelsen.

Det gjorde de bare ikke - søknæleren stirrede bare frem og tilbage, som den plejede og drejede nogle gange øjnene 'den forkerte vej', i stedet for at stabilisere sit syn.

Det indikerer, at orienteringen på søknælerens øjne ikke lader til at have nogen indvirkning på deres rumlige opfattelse.

»Det er muligt, at søknæleren simpelthen ikke har en fornemmelse for, hvordan verden er skruet sammen,« siger biolog Thomas Cronin til The Washington Post.

I så fald kan det tænkes, at dyrene bare skanner deres omgivelser for farveglimt og ikke meget andet, mener han.

Krebsedyret bruger de forreste ben som køller til at slå ekstremt hårdt til sin bytte – eller en forskers hænder. Derfor er forskerne nødt til at have tykke havehandsker på, når de skal undersøge dem.

Du kan se søknæleren gå til angreb på en musling i videoen nederst.

Studiet af søknælerens øjne er publiceret i Proceedings of the Royal Society B.

Hvis du gerne vil læse om flere sjove dyr, kan du i denne artikel fra Videnskab.dk se ti dyr, der er opkaldt efter kendisser og filmfigurer.

En muslingeskal er ingen sag for søknælerens lynhurtige 'bokse-handsker'. (Video: Jon Bondy)