Her er de tre vindere af videnskabens 'Oscar-uddelinger'
04 december 2017

Den anerkendte, amerikanske prisoverrækkelse Breakthrough Prize nominerer og bedømmer årligt de bedste videnskabelige projekter fra hele verden.

I år går priserne til videnskab inden for fysik, biovidenskab og matematik, og hver vinder får op til 3 millioner dollars.

Vinderne af kategorien biovidenskab er Joanne Chory, Kim Nasmyth, Don W. Cleveland, Kazutoshi Mori og Peter Walter.

Joanne Chory, plantebiolog og genetiker ved Salk Institute for Biological Sciences, fik prisen for sit arbejde med at undersøge plantehormonernes roller i vækst og udvikling. Hun har identificeret, hvordan planter optimerer deres vækst, udvikling og cellulære struktur ved at omdanne sollys til kemisk energi, skriver Howard Hughes Medical Institute.

Hendes opdagelse kan hjælpe forskere med at forstå, hvordan disse processer også er reguleret i andre organismer og potentielt kan fremme produktionen i landbruget.

Kim Nasmyth, Oxford University, fik prisen for at belyse den sofistikerede mekanisme, der formidler den farlige adskillelse af dobbeltkromosomer under celledeling. Denne mekanisme forhindrer genetiske sygdomme som kræft i at udvikle sig, skriver Howard Hughes Medical Institute.

Årets vindere af grundfysikpriserne er Charles L. Bennett, Gary Hinshaw, Norman Jarosik, Lyman Page Jr., David N. Spergel, og WMAP Science Team.

Astrofysiker Charles L. Bennett , Johns Hopkins University, blev tildelt Breakthrough-prisen i grundfysik.

Charles L. Bennet og hans forskerhold, har gennem mere end ti år samarbejdet med NASA om at opbygge et rumteleskop, der har udmundet sig i et slags meget detaljeret kort over himlen. Det har givet nyt indblik i universets oprindelse og udvikling, skriver nyhedsmediet Baltimore Sun, som også skrev om rumteleskopets udvikling i 2015.

Den eftertragtede Breakthrough pris i matematik blev delt af Christopher Hacon, University of Utah, og James McKernan, University of California i San Diego.

Sammen har de to matematikere bidraget til et felt af matematikken kaldet birationel algebraisk geometri. Deres forskning har ført til et matematisk modelprogram for abstrakte objekter og tilføjer mere end 1.000 dimensioner, skriver The Guardian.

viw