Helt vildt! Kæmpe sort hul er slynget ud af sin galakse
24 marts 2017

Forskere har for første gang bekræftet, at de har fundet et supertungt sort hul, som er blevet slynget ud af sin galakse.

Det sorte hul har en masse, der er én milliard gange større end Solens, og forskerne regner med, at det er tyngdebølger, der har givet det sorte hul et kæmpe skub bagi.

Det skriver European Space Agency, ESA, som samarbejder med NASA om Hubble-teleskopet, i en pressemeddelelse.

Det er det største sorte hul, som forskere har observeret uden for centrummet af en galakse, hvor de normalt findes.

Det er et internationalt hold af forskere, fra blandt andet NASA, der, med hjælp fra Hubble-teleskopet, har gjort observationen i et nyt studie, som er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Astronomy & Astrophysics.

»Vi vurderer, at det har krævet energien fra 100 millioner supernovaer, der eksploderer samtidigt, for at sætte det sorte hul i bevægelse,« fortæller Stefano Bianchi, der er ph.d. i astrofysik ved Roma Tre Universitetet og medforfatter på det nye studie, ifølge pressemeddelelsen.

Holdet har regnet ud, at det sorte hul allerede har bevæget sig 35.000 lysår væk fra midten af galaksen. Det er mere end afstanden fra Solen og til midten af Mælkevejen.

Med de rumfartøjer vi har i dag, tager det omkring tre dage at rejse fra Jorden og til Månen, men det sorte hul ville kunne gøre dette på bare tre minutter.

Forskerne har nemlig regnet ud, at det supertunge hul rejser med hele 7,5 millioner kilometer i timen.

Forskerne mener, at to galakser, som kolliderede for mellem et og to milliarder år siden, kan have sat skub i tingene.

De to galakser havde nemlig hvert deres sorte hul omkring centrum, som har danset rundt om hinanden og dannet tyngdebølger, altså de såkaldte gravitationsbølger.

Da to sorte huller endelig stødte sammen, skabte de et endnu tungere sort hul. Men de gravitationsbølger, som blev frigivet, var skævt fordelt, på grund af at de sorte huller havde forskellig masse og rotation.

Det fik altså gravitationsbølgerne til at være stærkere i én retning, hvilket altså har sat fut i det 'nye' sorte hul og virket som en motor.

agr