Har været forseglet i over 50 år: NASA åbner rør med sten fra Månen
stenprøver fra månen

Hos NASA er de begyndt at åbne rør, der indeholder sten fra Månen, og som har været forseglet i mere end 50 år. (Foto: (Robert Markowitz/NASA-Johnson Space Center)

14 marts 2022

Noget af det, Apollo-missionerne havde med tilbage til Jorden efter at have besøgt Månen, var en ordentlig bunke stenprøver - 2.196 for at være helt præcis.

I de efterfølgende 50 år har NASA løbende åbnet de mange rør med stenene for at lave undersøgelser.

Og først nu er rumfartsagenturet begyndt at åbne nogle af de sidste prøver, da man har ventet på, at videnskaben og teknologien skulle forbedre sig og sikre de bedste undersøgelser.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Lori Glaze, leder af Planetary Science-afdelingen ved NASA, fortæller ifølge AFP, at de mange års ventetid nu har givet mulighed for at studere materialerne på nye måder for at løse nye spørgsmål i fremtiden.

Stenprøven, som NASA nu er begyndt at kigge nærmere på, har navnet 73001 og blev indsamlet af astronauterne Eugene Cernan og Harrison Schmitt tilbage i december 1972 under Apollo 17-missionen, der blev den sidste i rækken, skriver mediet.

Straks efter, at prøven blev taget fra Månens overflade, blev den vakuumforseglet i et lille rør, der måler 35 cm i længden og 4 cm i bredden.

Forskerne bag mener, at røret kan indeholde gasser eller andre stoffer, såsom vand, kuldioxid og lignende. Og målet med undersøgelsen er blandt andet at undersøge og analysere disse gasser.

AFP skriver, at det første, ydre lag af det beskyttede rør blev fjernet i begyndelsen af februar, mens man den 23. februar begyndte at lave små huller i røret for at hive gasser ud.

Det er dog endnu ikke kommet resultater på analyserne, og først senere på foråret, forventer NASA at kunne tage hele stenen ud af røret for at studere den nærmere.

Ifølge AFP er 73001 særligt interessant, da stenprøven er taget fra et område med jordskred, og derfor håber forskerne, at de kan blive bedre til at forstå, hvad der forårsager jordskred på Månen.

Når 73001 er færdig-åbnet, er der blot 3 uåbnede måne-prøver tilbage.

rf