Guldfisk producerer alkohol for at overleve frost
Kilde:
14 august 2017

Mange mennesker kommer lettere igennem de kolde vintermåneder med lidt alkohol.

Det samme gør guldfisk. Men for dem handler det om overlevelse.

Forskere har fundet ud af, hvordan guldfisk og dens nære slægtning karussen overlever i tilfrossede søer om vinteren. De laver alkohol. Det skriver BBC News.

Faktisk kan fiskene gennem det meste af vinteren have alkohol i blodet, der svarer til en promille på over 0,5 – som er grænsen for at måtte køre bil.

»Så de er virkelig ret påvirkede.« Det siger Michael Berenbrink fra University of Liverpool, UK, til BBC News.

Det har længe været kendt, at guldfisk og karusser laver alkohol for at overleve vintermånederne. Men nu har forskerne bag studiet afdækket mekanismen, der gør det muligt.

Karusser lever især i Nordeuropa og Nordlige Asien, hvor søer ofte fryser til om vinteren. Når en sø fryser til, kan der ikke komme ilt til fiskene i den.

Hos fisk, som hos andre dyr, bliver kulhydrater via et sæt proteiner ført til mitokondrierne, som er den del af cellen, der laver energi.

Hvis der ikke kommer ilt, danner kulhydraterne mælkesyre, som dyret ikke kan udskille. Sker det for fisken, dør den i løbet af få minutter.

Men guldfiskene har altså udviklet en måde at omgå dette problem. Den har nemlig et ekstra sæt proteiner, som tager over, når der er iltmangel, og omdanner mælkesyren til alkohol, som fisken kan udskille gennem gællerne.

Fiskene kan på denne måde overleve i flere måneder uden ilt.

Forskerne har også for sjov beregnet, hvor lang tid det ville tage en guldfisk at lave en drink:

»Hvis du putter dem i et ølglas og lukker det af, ville det tage 200 dage at komme op på 4 procent,« siger Michael Berenbrink til BBC News.

»Men i naturen ville det aldrig ske.«

Studiet udarbejdet af forskere fra Universitetet i Oslo, Norge, og university of Liverpool, UK, og er offentliggjort i Scientific Reports.

eh