Golfspillende kakaduer overrasker forskere: Kan bruge en kombination af redskaber
kakaduen, Cacatua goffiniana

Her ses en af kakaduerne, der er i gang med at løse opgaven med en pind. (Foto: Goffin Lab / University of Veterinary Medicine)

15 februar 2022

De kvikke kakaduer har igen formået at overraske forskerne.

I et nyt studie har kakaduerne nemlig vist en særlig evne til at løse opgaver ved at kombinere flere simple redskaber.

Og det er en evne, man har ment kun tilhører primater. Men det, mener forskerne bag studiet, ikke længere gør sig gældende, skriver University of Birmingham i en pressemeddelelse.

I studiet skulle en art af kakaduen, Cacatua goffiniana, prøve kræfter med et form for golfspil.

Kakaduerne skulle styre en bold gennem et hul ind i en boks og derfra bruge en pind til at skubbe bolden til en af boksens sider, hvor bolden så ville udløse en faldlems-mekanisme, som ville frigive en cashewnød.

Ud af forsøgets 11 kakaduer indfriede tre af dem succeskriteriet, som forskerne havde opstillet.

»En af de mest fantastiske aspekter af processen var at observere, hvordan disse dyr på hver deres måde opfandt deres egen individuelle teknik til at tage fat i pinden og slå til bolden, nogle gange med forbavsende finmotorik,« siger Antonio Osuna-Mascaró, der er ph.d. og biolog ved University of Veterinary Medicine i Wien, ifølge pressemeddelelsen..

Studiet, der er lavet af forskere fra University of Veterinary Medicine i Wien samt forskere fra University of Birmingham og University of Vienna, er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.

mj