Glas-fysik og fremtidens medicin
Mange piller i forskellige størrelser

En af strategierne for, hvordan man kan få piller til at opløse sig i kropsvæsken, er ved at lave pillerne i glasform istedet for krystal. I en krystal sidder molekylerne tæt bundet og der er meget orden (ligesom et puslespil der er lagt). I glasform ligger molekylerne derimod hulter til bulter, og så bliver de nemmere opløst i kropsvæsken.

Når du spiser en pille kommer den ned i din mave. Det er selvfølgelig en god start, men selvom den er i din mave er den faktisk ikke for alvor kommet ind i din krop.

Spiserøret, mavesækken og tarmene er bare sådan en slags rør der går gennem din krop. Det er også derfor, der ikke sker noget særligt ved at spise en lille sten. Den ryger lige igennem.

Pillen skal helst ikke ryge lige igennem. De molekyler som har en medicinsk virkning skal helt ind i cellerne, så de kan gøre deres arbejde. For at det kan lade sig gøre skal medicin-molekylerne først opløses i kropsvæske og føres over biologiske membraner.

Problemet er bare at flere og flere af de medicin-molekyler, som udvikles, er rigtig dårlige til at blive opløst. Faktisk vil de allerhelst opfører sig som en sten og ryge lige igennem.

Medicin på glasform

Der er forskellige strategier for, hvordan man kan få de her sten-piller til at opløse sig i kropsvæsken. En af dem er at lave pillerne af glasform istedet for krystal. I en krystal sidder molekylerne tæt bundet og der er meget orden (ligesom et puslespil der er lagt).

I glasformen ligger molekylerne derimod hulter til bulter, og så bliver de nemmere opløst i kropsvæsken.

Jeg arbejder i en forskningsgruppe, der hedder 'Glas og tid'. Vi er mest fysikere og et par kemikere, og der er ingen af os der ved ret meget om medicin. Til gengæld ved vi virkelig meget om glasformen.

Jeg havde godt hørt at der fandtes medicin på glasform, men jeg vidste ikke rigtig noget om det før sidste semester. Jeg vejledte nogle 1. års studerende på RUCs natbach, som syntes det her med medicin på glasform lød interessant.

De fik fat i nogle medicin-molekyler og brugte dem i de forsøg, vi normalt laver med andre stoffer i fysiklaboratorierne. Det gjorde mig lidt klogere. Samtidig fik vi også kontakt til nogle forskere på farmaceutisk institut på KU, som arbejder med medicin på glas-form.

Puslespillet lægger sig selv

Igår fik 'Glas og Tid'-gruppen så besøg af Thomas Rades og Korbinian Löbmann, som de to glas-medicin-forskere hedder. De fortalte os alt det jeg har skrevet om ovenfor.

Udover det fortalte de, at det ikke er særlig nemt at lave glas-medicin. Faktisk er der kun omkring 10 typer piller på markedet, hvor medicinen er på glasform. Man kan godt lave piller på glasform. Men når man har lavet pillerne og sætter dem i et pilleglas på en hylde - ja så står de og laver sig om til piller på krystalform.

Puslespillet lægger så at sige sig selv, og man ender tilbage ved en sten-pille, som ikke kan opløses i kroppens væsker.

Det man gerne vil er altså at lave piller på glasform, som bliver på glasform istedet for at krystalisere. Det første skridt for at kunne gøre det er at finde ud af, hvorfor de krystaliserer. Det spørgsmål har faktisk ikke så meget med medicin at gøre. Det er et fysik-kemi-spørgsmål.

Og måske kan nogle af de måleteknikker vi har i fysiklaboratorierne på RUC hjælpe farmaceuterne med at få svar på det spørgsmål. Vi vil i hvert fald gerne gøre forsøget. For det er et virkeligt svært spørgsmål, og sjovt. Og så ville det være første gang jeg, der ellers er grundforsker, var med til noget, hvor jeg kunne svare på spørgsmålet »Hvad kan det bruges til?«