Kort nyt

I genren 'Kort nyt' giver vi hurtigt overblik over nye forskningsresultater og refererer det mest interessante, andre medier har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Gennembrud: Forskere skaber bakterie med radikale genetiske ændringer

Alt liv på Jorden er bygget op om DNA. DNA’et består af nukleotiderne A, C, G og T, som kan sammensættes på et væld af måder, men kun læses på én.

Forskere har nu haft succes med at genredigere en E.coli-bakterie til at kunne læse DNA-koderne på en helt anden måde. Det skriver Popularmechanics.com.

Den genetiske sekvens A-G-G sørger eksempelvis for at udskille en aminosyre, kaldet arginin, i stort set alle organismer – om det er menneskets celler, en plantecelle eller en gærcelle. Men koden A-G-G kan nu læses på en anden måde af bakterien.

For at kunne få bakterien til at læse DNA’et anderledes, har forskerne lavet ikke mindre end 62.000 ændringer i bakteriens genom. Det er den mest omfattende genredigering af et genom til dato, konstaterer Sciencemag.org.

Den redigerede bakterie går under forkortelsen GRO – genomically recoded organism – og den har en række smarte anvendelser forklarer Marc Lajoie, der er forsker i biokemi ved University of Washington og er en del af holdet bag det nye studie, til Popularmechanics.com.

»Lige nu ser vi tre oplagte områder, hvor man kan anvende GRO’er. En af dem er som virusresistens. Når vira inficerer en celle, vil de sprede deres genom og fortælle værtscellen at kopiere flere virusceller. Men det virker kun, hvis både virus og celle taler samme genetiske sprog. Men fordi GRO’er taler et andet sprog, vil virussens genetiske instruktion blive læst forkert, og den kan ikke sprede sig,« siger han til Popularmechanics.com.

Ved at bruge denne metode kan man også introducere nye biokemiske egenskaber, som ikke findes naturligt i organismerne. Og sidst men ikke mindst foreslår forskerne, at man også bruger GRO’er til at sørge for, at de genitisk manipulerede bakterier ikke kan ’slippe løs’ og blande sig med naturligt liv. Det kan man gøre ved at sørge for, at de kun kan overleve med en ‘unaturlig’ aminosyre, som ikke kan findes i naturen.

Forskernes resultater er publiceret i det videnskabelig tidsskrift Science.

aml