Genetikken giver os nye muligheder for at redde truede arter
KOMMENTAR: Miljøforandringer, indavl og tab af genetisk variation er skridt på vejen mod udryddelse for truede dyr og planter. Men vi kan faktisk hjælpe – metoden hedder genetisk redning og er klar til brug.
Dværgpungrotten (Burramys parvus) er et af to akut truede australske pungdyr.

Dværgpungrotten (Burramys parvus) er et af de to akut truede australske pungdyr (Foto: Andrew Weeks).

Vi hører det nærmest dagligt: arter og populationer uddør, og det går stærkt. Forklaringerne herpå er mange og i høj grad menneskabte. De inkluderer klimaforandringer, udledning af pesticider, og habitater der ændres og fragmenteres.

Det er alvorligt og har store konsekvenser for økosystemers velbefindende og for mange af de økosystemtjenester, som vi mennesker er så afhængige af.

Når en art trues eller uddør, sker det typisk over en lang tidsperiode, for det er faktisk ikke nogen nem sag at komme af med en art.

Forløbet vil ofte være sådan, at arten fra at være vidt udbredt over et stort geografisk område, forekommer i færre og mindre områder, som ofte er fragmenterede. Det vanskeliggør migration af individer og dermed udveksling af gener mellem populationer af arten.

Fragmenteringen kan skyldes naturlige eller menneskeskabte barrierer i landskabet i form af for eksempel have, bjerge, veje, byer, eller simpelthen bare, at der er langt mellem egnede levesteder for en given art.

Grunden til at en art reduceres i antal vil typisk være knyttet til forringede levevilkår, forårsaget af biotiske (fødetilgængelighed, tilstedeværelse af rovdyr, konkurrenter og sygdom) eller abiotiske (temperatur, nedbør, forurening) forandringer.

Evolutionen under pres

Næste skridt mod dommedag for en art vil ofte indbefatte genetiske problemstillinger som indavl og tab af genetisk variation, som kan bidrage til, at en art får det sidste skub ud over rampen og dermed vil uddø lokalt eller globalt.

Det sker, fordi indavl fører til reduceret 'fitness' i form af nedsat reproduktion, ringere tolerance over for miljømæssig stress, kortere levetid osv.

En anden genetisk konsekvens af at være få dyr eller planter i en population er, at der mistes genetisk variation. Det kan skyldes en proces, som kaldes genetisk drift, som er tilfældige ændringer i gensammensætningen i en population fra en generation til den næste.

Genetisk drift spiller en langt større rolle i små end i store populationer og betyder, at tilfældigheder – ikke selektion – afgør gensammensætningen i populationer.

Det har den konsekvens, at evolution, altså ændringer i arvemassen på tværs af generationer, har ringere mulighed for at ske.

Det betyder, at populationer ikke kan tilpasse sig ændringer i miljøet via selektion: ændringer, der foregår med rasende hastighed i det 21. århundrede (genetisk variation og tilpasning).

Status for arter i tilbagegang er altså typisk:

• 1) At de oplever ugunstige forandringer i deres miljø.
  • 2) Disse forandringer fører til tilbagegang i populationsstørrelser,
  • 3) De reducerede populationsstørrelser medfører en stigning indavl, som fører til tab af fitness, og tab af genetisk variation, hvilket forringer muligheden for tilpasning.

Det er en ond spiral, som over tid kan føre til lokal eller global uddøen af en art.

Så hvad kan man gøre for at bryde spiralen? Den gode nyhed er, at vi allerede gør en del. Den endnu bedre nyhed er, at vi kan gøre meget mere.

LÆS OGSÅ: Selv Jordens ikke-truede dyrearter svinder hastigt

udryddelse

Figuren beskriver den proces, hvor flere faktorer virker sammen og forstærker hinanden, hvorigennem en population drives mod en lav populationsstørrelse og eventuelt mod udryddelse.

Artsbeskyttelse via genetisk redning

Egnede levesteder er en betingelse for arters overlevelse, og der gøres meget på det punkt. Vi etablerer nationalparker i Danmark, vi har miljøvenlige landbrugsordninger, skovgræsning, vådområder etableres, landbrugsjord tages ud af produktion, der sprøjtes og gødes mindre osv. – og det virker (se eksempler på forvaltningstiltag i Danmark).

Men egnede levesteder er ikke nok. Vi ser for eksempel, at lokale naturprojekter lykkes, men at fragmenterede moderne landskaber ikke tillader udveksling af individer mellem populationer af en art.

Derfor opstår genetiske problemer knyttet til indavl og tab af genetisk variation.

Her kommer genetisk redning ind i billedet. Begrebet dækker over det fænomen, at man udveksler individer mellem fragmenterede populationer: man flytter dyr eller planter – og det virker.

Tankegangen er en ny måde at tænke forvaltning og bevaringsbiologi på.

Den grundlæggende idé bag genetisk redning er, at man ved at introducere individer og dermed nye gener til en population:

• 1) Reducerer indavlen, hvilket fører til et 'fitness boost'
  • 2) Og øger den genetiske variation, hvilket øger muligheden for, at populationen på lang sigt kan tilpasse sig miljømæssige ændringer gennem evolution.

Genetisk redning kan foregå ved at etablere korridorer i landskabet – sammenhængende natur. Disse muliggør udveksling af gener mellem populationer.

Men sommetider skal der måske bruges mere radikale metoder, hvor mennesker aktivt flytter dyr eller planter mellem fragmenterede populationer.

Lidt forenklet kan man sige, at bevaringsbiologi siden disciplinens opståen i 1980'erne har beskæftiget sig med at holde liv i så mange populationer af en art som muligt.

Det er stadig aktuelt, men risikoen for at små populationer uddør over tid er stor, når der ikke udveksles gener mellem disse populationer. Derfor er der brug for et nyt paradigme, hvor genetisk redning spiller en hovedrolle.

LÆS OGSÅ: Gør det egentlig noget, at et dyr uddør?

De kan Down Under

En række eksempler har påvist, hvordan genetisk redning kan hjælpe truede arter. Australien har en unik flora og fauna, hvilket ofte ses på øer.

Den lokalt tilpassede flora og fauna i Australien er under pres blandt andet grundet konkurrence med introducerede arter fra Europa som ræve, katte og kaniner.

To akut truede australske pungdyr er den stribede punggrævling (Perameles gunnii) og dværgpungrotten (Burramys parvus).

Disse arter forekommer i ganske få og isolerede populationer, som lider under de genetiske problemstillinger, som vi har nævnt tidligere.

Dværgpungrotten lever på isolerede bjergtoppe i Victoria og New South Wales, og der er ikke mulighed for naturlig migration af dyr mellem populationerne – faktisk er det ikke sket de seneste 20.000 år.

Den stribede punggrævling er forholdsvis udbredt på Tasmanien, mens den sidste vilde population på fastlandet uddøde i starten af 1990'erne.

Kort forinden, i 1988, indfangede man 40 individer i Hamilton, Victoria, og et avlsprogram blev oprettet, hvilket senere har dannet grundlag for genintroduktion til forskellige områder i staten.

punggraevling_perameles_gunnii_og_dvaergpungrotten_burramys_parvus

Til venstre ses den stribede punggrævling (Perameles gunnii) og til højre ses dværgpungrotten (Burramys parvus). (Fotos: Andrew Weeks)

I Australien er man gået progressivt til værks for at redde disse unikke arter.

Dels via habitat-forbedrende tiltag, som blandt andet inkluderer indhegning af enorme områder for at holde disse rævefri, og ved at flytte dyr mellem populationer – altså genetisk redning.

Aalborg Zoo Conservation Foundation (AZCF) har støttet det projekt med henblik på videre undersøgelser af det 'genetiske helbred' i populationer, hvor genetisk redning foretages.

For både den stribede punggrævling og dværgpungrotten har genetisk redning ført til kraftig populationsvækst og markante stigninger i den genetiske variation i populationerne.

Dermed er arternes fremtidsudsigter forbedret markant.

Disse er blot to eksempler på progressiv bevaringsbiologi, hvor genetisk viden og muligheder udnyttes til at sikre en bestand af truede dyr eller planter for fremtiden.

bestandsudvikling_for_en_population_af_dvaergpungrotten

Bestandsudvikling for en population af dværgpungrotten (Burramys parvus) på Mount Buller i Victoria, Australien, før og efter (markeret med røde pile) igangsættelse af genetisk redning i form af introduktion af individer fra en nabopopulation. Data brugt med tilladelse fra Dr. Andrew Weeks, Melbourne Universitet (Illustration: Weeks et al, 2017).

Crowdfunding af naturprojekter

Finansiering af sådanne projekter er naturligvis altid en problemstilling. Også her kan vi finde inspiration i udlandet, hvor crowdfunding i stigende grad finansierer naturprojekter.

Dette er blandt andet tilfældet med de omtalte projekter med genetisk redning af stribet punggrævling i Australien. Privatpersoner med interesse i at støtte projektet har altså bidraget økonomisk.

De får til gengæld en aktie i projektet og får særlig adgang til at følge, hvordan det udvikler sig. Crowdfunding gør på mange måder op med, at staten og erhvervslivet som eksempelvis landbruget alene skal dække udgifter til bevaringsprojekter.