Genetablering af relativt lidt natur kan redde mange truede dyrearter
Truede dyrearter Tiger

Ved at genetablere dele af naturen, kan man redde truede dyrearter som den bengalske tiger, skriver forskere i en ny international rapport. (Foto: Charles J. Sharp/CC BY-SA 4.0).

20 oktober 2020

Flere forskere advarer om, at Jorden står overfor sin sjette store masseuddøen.

Antallet af truede dyrearter og planter stiger, men hvis mennesket ændrer kurs, kan man bremse den dystre udvikling.

Ifølge en ny international rapport, der er publiceret i tidsskriftet Nature, kan 70 procent af de arter, som står til at blive udryddet i de kommende årtier, reddes, hvis man genetablerer 15 procent af de mest kritiske naturområder, som mennesker har ødelagt.

»Vi har faktisk ikke råd til at lade være med at reagere på det her. Derfor har FN også et mål om, at 30 pricent af de vilde naturområder bliver beskyttede områder. Det samme mål er hovedelementet i EU-kommissionens biodiversitetsplan, som blev lanceret i 2020,« siger Carsten Rahbek, der er professor og direktør for Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet, til DR

Forskerne bag rapporten skriver også, at en tredjedel af den CO2, mennesker har pumpet ud i atmosfæren siden industrialiseringen i 1850, kan bindes til genetablerede træer og planter.

»Vi var overraskede over, hvor meget vi egentlig kan ændre ved at genetablere en del af naturen,« siger Bernardo Strassburg, fra Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, der er hovedforfatter bag studiet, til The Guardian

Skovrydning og ødelæggelse af vådområder har stor betydning for klimaforandringerne, ligesom afbrænding af fossile brændstoffer som olie og kul også har en betydelig effekt.

Store mængder CO2 er bundet i træer og vådområder, og når træer fældes og vådområder drænes, frigiver det CO2 i atmosfæren, så temperaturen stiger, hvilket presser dyr og planter til det yderste.