Gasspiral viser tre stjerners fødsel
Hvis en skive af gas og støv bliver ustabil, kan den dele sig op, så der dannes flere stjerner i stedet for kun én. Måske er det den måde, de fleste systemer med flere stjerner bliver til.
Tre protostjerner

Med ALMA kan man observere varmestrålingen fra støvet omkring stjernerne. Det er ikke selve protostjernerne, man ser på billedet, men gassen og støvet omkring dem, og man kan tydeligt se spiralformen af skiven. (Illustration: B. Saxton/ALMA)

Næsten halvdelen af alle stjerner som Solen danser rundt med en eller flere partnere. I stedet for at være alene som Solen er det, er de med i systemer med to eller flere stjerner.

Det store spørgsmål er, hvordan sådanne systemer med flere stjerner, der er bundet sammen af tyngdekraften mellem dem, egentlig opstår.

Nu er et internationalt hold af astronomer kommet et solid skridt nærmere svaret på det spørgsmål, for de har undersøgt et system, hvor tre stjerner er ved at blive dannet.

Ved hjælp af det store radioteleskop ALMA har astronomerne fundet ud af, at en stor skive af gas og støv 750 lysår herfra er ved at bryde op. Stjerner er ved at opstå i systemet, der blot er 150.000 år gammelt.'

LÆS OGSÅ: Tættere på at forstå, hvordan stjerner og planeter bliver dannet

Skiven bryder op

Den ustabile skive er blevet spiralformet, og i en del af skiven er der dannet to protostjerner tæt på hinanden, mens en tredje og mindre protostjerne kan ses i en anden del af skiven. Fundet tyder således på, at systemer med flere stjerner kan dannes, når en skive af gas og støv splittes op i mindre dele (fragmenterer).

ALMA

ALMA står for Atacama Large Millimeter/submillimeter Array. Teleskopet består af 66 store parabolantenner opstillet i Chile.

En protostjerne er en mængde gas, der er kollapset under sin egen tyngdekraft. Protostjernen samler stadig gas til sig og er endnu ikke blevet så tæt og varm i midten, at den er antændt. Brint smelter ikke sammen til helium i dens indre, så det er endnu ikke en rigtig, lysende stjerne.

»Det er et rigtig spændende resultat. ,« lyder det fra Christian Brinch, der er adjunkt på Niels Bohr Institutet. Han har ikke haft noget med det aktuelle studie at gøre, men han bruger også ALMA-observationer til at finde ud af, hvordan stjernesystemer dannes.