Gassky i ubegribeligt høj hastighed er fundet i kredsløb om sort hul
sort hul i midten af vores galakse

Det er ikke et hvilket som helst supertungt sort hul, som skyen af gas er i kredsløb om. Det er nemlig selv samme sorte hul i midten af vores galakse, Mælkevejen, som tidligere på året blev fotograferet for første gang. (Foto: EHT)

03 oktober 2022

Astronomer har opdaget en sky af ekstremt varm gas i kredsløb om det supertunge sorte hul Sagittarius A*, der befinder sig i hjertet af vores galakse, Mælkevejen.

Et voldsomt kraftfuldt magnetfelt fra det sorte hul har desuden fået gasskyen op på en ekstraordinært høj hastighed. I det nye studie, der blev publiceret i tidsskriftet Astronomy and Astrophysics, fremgår det, at den bevæger sig med op imod 30 procent af lysets hastighed.

Normalt vil alt, der befinder sig så tæt på det sorte hul, blive suget ind. Men gasskyen har en så høj hastighed, at den virker til at være kommet i et stabilt kredsløb om det supertunge sorte hul.

Det skriver Live Science.

Gasskyens kredsløb om Sagittarius A* svarer til Merkurs kredsløb om Solen i størrelse, men det tager kun cirka 70 minutter for gasskyen at komme hele vejen rundt om det supertunge sorte hul.

Merkur er til sammenligning 88 dage om at komme rundt om Solen.

sort hul med gasboble i kredsløb

Gasskyen bevæger sig 3.000 gange hurtigere end Jorden. (Gif: EHT Collaboration, ESO/L. Calçada (Acknowledgment: M. Wielgus))

Det skyldes altså gasskyens enorme hastighed på omkring 323,8 millioner kilometer i timen.

Astronomerne mener dog, at dens hastighed og energi er faldende, og at den på et tidspunkt potentielt bliver så langsom, at det sorte hul sluger den.

Forskerne håber, at opdagelsen kan give information, der kan hjælpe med at opdage endnu flere mystiske objekter om sorte huller.