Galleri: Se NASA’s bedste satellitbilleder fra 2018
Billeder af Jordens klimaforandringer og naturkatastrofer indtager NASA’s top ti.

Den amerikanske rumorganisation NASA har samlet en række imponerende satellitbilleder fra 2018, som du kan se ved at klikke dig gennem galleriet herover

Du kan også se nogle udvalgte herunder, hvor vi har uddybet de fascinerende informationer, forskerne kan læse ud fra satellitbillederne.

Vores atmosfæres aerosoler

Vi omgiver os konstant med aerosoler, som er en opløsning af faste eller flydende stoffer i en gasart.

De små luftbårne partikler findes i alt fra sod til støvpartikler eller smådråber.

Ved hjælp af matematiske udregninger fra data, indsamlet via satellit og jord-censorer, kan forskere modellere, hvad der sker i vores atmosfære, herunder forandringer i temperatur, fugtighed og vind.

Havet er på billedet herunder illustreret med blå og afslører tyfonerne Soulik og Cimaron, der er direkte på vej mod Sydkorea og Japan.

En strøm af sort karbon, illustreret med rød, udbreder sig fra kontrollerede afbrændinger af marker i Afrika og store skovbrænde i Nordamerika.

Den lilla farve illustrerer skyer af støv, der fyger fra Saharaørkenen.

nasa satellitbillede 2018

På billedet ses en visualisering fra 24. august 2018 – tydeligvis en travl dag for aerosolerne i vores atmosfære. (Foto: NASA/GEOS)

Sydafrikas største vandforsyning

Cape Town i Sydafrika er kendt for sine flotte strande og høje biodiversitet, men i 2018 var det ved at gå grueligt galt.

På grund af klimaforandringer lå byen under for tre usædvanligt tørre år. Cape Towns borgere forberedte sig på ’Day Zero’ i april 2018, som var blevet spået til at være måneden, hvor Cape Town som den første storby i verden skulle løbe tør for vand.

Stik imod varslerne blev det ikke tilfældet på grund af en kombination af kraftig regn og ikke mindst lokales engagement for at passe på vandbeholdningen.

Billedet herunder blev taget, mens byens vandbeholdning var på 55 procent – bare seks måneder forinden var den nede på kun 13 procent.

nasa satellitbillede 2018