Fotokonkurrence viser den kostbare natur, vi skal passe på
De smukke billeder minder os alt det, vi er ved at sætte over styr.

To billeder. To motiver.

Det ene billede viser en plastikpose, der skvulper rundt i havet. Det andet en isbjørn, der leger jorden er giftig og hopper fra isflage til isflage.

Det ene motiv bliver mere og mere udbredt. Det andet kan blive et sjældent syn, hvis ikke vi passer på.

De to billeder har begge vundet priser ved The Nature Conservancy 2018 Photo Contest.

Den internationale fotokonkurrence er en hyldest til livet på Den Blå Planet – men også en påmindelse om alt det, vi skal passe på.

Organisationen The Nature Conservancy (TNC) er nemlig sat i verden for at beskytte verdens natur.

Her kan du se vinderne fra de forskellige kategorier. Klik på topbilledet for at åbne galleriet og se flere flotte billeder.

foto galleri dyreliv planteliv se billeder af klimaforandringer

»En plastikpose i sit naturlige habitat, verdenshavene.« Sådan lyder den ironiske kommentar fra fotografen Aristo Risi til TNC. Hans billede har vundet i kategorien 'vand'. (Foto: Aristo Risi / TNC)

Fotografi er et fælles sprog

Den røde tråd i fotokonkurrencen er planetens ufattelige diversitet. Lige fra den mindste myg, der har søgt ly under en svampe-paraply, til de enorme naturkrafter, som er på spil, når en vulkan går i udbrud.

I år har dommerne valgt mellem rekordmange billeder. Med hele 57.480 billeder fra 135 forskellige lande er der næsten ikke det hjørne af verden, der ikke er repræsenteret:

»Vi har vidunderlige deltagere fra hele verden, fra smukke vestlige landskaber til egern i en baghave i Østrig,« lyder det fra organisationens fotodirektør, Bill Marr, på TNC's hjemmeside:

»Fotografi er et fælles sprog for alle.«

foto galleri dyreliv planteliv se billeder af klimaforandringer

En mikroskopisk svampemyg har søgt ly under en svampe-paraply i Skotland. Billedet har ikke vundet, men fået dommernes særlige udmærkelse. (Foto: Duncan McNaught / TNC)

foto galleri dyreliv planteliv se billeder af klimaforandringer

Vulkanudbrud kan faktisk være med til at holde klimaforandringerne i skak. Billedet, som er vundet i kategorien 'landskaber', er taget i Colima i Mexico.  (Foto: Hernando Alonso Rivera Cervantes / TNC)

Naturens skattekiste

Årets hovedvinder viser en af de mange rigdomme fra UNESCO's Verdensarvsliste: Det naturskønne område Camargue i Sydfrankrig er ligeså kendt for sine heste som sine vådområder.

Sølvmedaljen går til billedet med den ildevarslende titel 'Enden er nær'. Billedet viser en ensom isblok, der går sin smeltedød i møde efter et langt liv i Atlanterhavet.

Tredjepladsen er mere opmuntrende. Billedet viser fotografens datter med en lille oksefrø, hun har fundet i en mudderpøl foran familiens hus.

Ifølge fotografen, Terra Fondriest, drømmer hendes datter om at åbne et rehabiliteringscenter for vilde dyr. Datteren repræsenterer et håb om, at fremtidens generationer vil sætte større pris på naturens rigdomme.

foto galleri dyreliv planteliv se billeder af klimaforandringer