Gæs var muligvis de første fugle, der blev tæmmet
gæs

Ifølge nyt studie tyder det på, at gæs blev tæmmet allerede for 7.000 år siden. (Foto: Shutterstock)

08 marts 2022

Knogler fra stenalderperioden i områder, der i dag udgør Kina, viser muligvis tegn på, at gæs var de første fjerkræ, der blev tæmmet for 7.000 år siden.

Holder det stik, betyder det dermed, at man har haft tamme gæs, lang tid før man begyndte at tæmme høns.

Det skriver New Scientist på baggrund af et nyt studie, der er blevet publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

.

Studiet bygger på fund af 232 gåse-knogler fra et udgravningssted i det østlige Kina i området Tianloushan, der menes at have været en stenalderlandsby for mellem 7.000 til 5.000 år siden.

Ifølge New Scientist fandt forskerne her bevis for, at indbyggerne opdrættede og tæmmede gæs, idet der ikke den dag i dag lever vilde gæs i Tianloushan-området, og det derfor er usandsynligt, at der gjorde for 7.000 år siden.

Blandt andet fandt forskerne, at fire af knoglerne tilhørte yngre gæs, højst sandsynligt under otte uger gamle og udklækket i selve Tianloushan, fordi de ifølge forskerne ville have været for unge til at være fløjet ind andre steder fra.

Derudover fandt man også, at de opdrættede gæs alle havde nogenlunde samme størrelse, hvilket ifølge forskerne bag tyder på, at de blev avlet i fangenskab, skriver New Scientist.

Knoglerne blev efterfølgende analyseret ved brug af kulstof 14-datering, der bruges til at bestemme alderen af biologiske artefakter. Den bekræftede, at de fundne gæs levede i landsbyen for omkring 7.000 år siden.

Ifølge Masaki Eda, zoo-arkæolog ved Hokkaido University Museum i Sapporo, Japan, der har været en del af studiet, peger de nye fund i retning af, at de fundne gæs var en del af et tidligt stadie af domesticering, skriver New Scientist.

Og det vil dermed slå en anden kandidat, høns, af pinden som de første fugle, der menes at være blevet tæmmet og opdrættet. Tidligere studier har peget i retning af, at tamme høns menes at være kommet frem for 5.000 år siden, skriver mediet.

Ophélie Lebrasseur, zool-arkæolog ved Center for Antropologi ved Toulouse Universitet, der ikke har været en del af studiet, fortæller til mediet, at der er tale om en stor undersøgelse i vores forståelse af tæmning af fjerkræ.

»Med de beviser, vi har på nuværende tidspunkt, så tror jeg, at det er sandt,« siger hun, ifølge New Scientist.

Hun påpeger dog, at forskning i tæmning af fugle er understuderet, og fremtidig forskning kan derfor meget vel ændre på historien.

rf