Fuser! Kæmpestjernen Betelgeuse er formentlig ikke ved at eksplodere alligevel
Stjernen Betelgeuse

Lyset fra den røde superkæmpe Betelgeuse, der befinder sig omtrent 700 lysår væk og er en af de største, man kan se med det blotte øje, har de seneste måneder rettet astronomers kikkerter mod himlen i håb om et spektakulært lysshow. (Foto: Shutterstock)

26 februar 2020

I de seneste par måneder har observationer af Betelgeuse vist, at stjernen, der ellers normalt lyser næst-klarest i Orion-stjernebilledet, er blevet svagere.

Den udvikling kunne være tegn på, at stjernen var på vej til at eksplodere i en såkaldt supernova. Eller rettere at eksplosionen var sket for omkring 700 år siden, da det er den tid, stjernens lys er om at rejse til Jorden.

Udviklingen har vækket stor undren blandt astronomer, for selvom Betelgeuse ganske vist ud brænder ud og eksploderer som en supernova en dag, burde den hændelse ligge titusinder af år ude i fremtiden.

Nu er de nyeste billeder af stjernen kommet ind, og de viser, at den er begyndt at lyse kraftigere igen, skriver ScienceAlert.

»Ud fra disse og øvrige observationer er Betelgeuse helt bestemt ophørt med at svækkes og er langsomt begyndt at lyse klarere. 'Svækkelsesepisoden' er derved forbi, men der er brug for yderligere fotometri for at definere den lysende fase,« skrev astronomer i nyhedstjenesten Astronomer’s Telegram ifølge ScienceAlert.

Målingerne betyder, at der ikke er lagt op til en supernova foreløbig.

Mælkevejens 'dramadronning' er ikke på nippet til at eksplodere, men er vendt tilbage til et mønster der stemmer overens med modellerne for stjernens varierende lysstyrke.

Men der hersker stadig uklarhed om, hvorfor stjernens lys i perioden fra september 2019 til januar 2020 pludselig faldt med hele 25 procent – det laveste niveau i det 21. århundrede.

Det er forskere i gang med at undersøge, og der er to mulige forklaringer.

• Den ene mulighed er en nedkøling af Betelgeuses overflade, men for at det kan lade sig gøre, skulle der være sket noget meget mærkeligt på stjernen.
  • Den anden mulighed er, at Betelgeuse har udspyet en gigantisk støvsky, som midlertidigt har sløret vores udsyn til stjernen.

Hvad der faktisk er sket, håber forskerne, at de nye observationer så at sige kan være med til at kaste lys over.

ast