Fugle synger for deres æg - advarer ungerne om global opvarmning
Når zebrafinker kvidrer til deres æg, kan det måske hjælpe ungerne til at forberede sig på de varme temperaturer, som den globale opvarmning fører med sig. Det peger et nyt studie på.

Zebrafinker advarer de uudklækkede fugleunger om, at de skal forberede sig på, at der er varmt, når de kommer ud af det trygge æg. (Video: Science Magazine)

Når fuglene kvidrer, er det ikke bare blær. Fuglene bruger blandt andet deres sang til at tiltrække en mage og deres kald til at kommunikere med andre fugle.

Men faktisk kan nogle fugle også snakke med deres unger, allerede mens fugleungen er i ægget.

Et nyt australsk studie peger på, at zebrafinker bruger netop den evne til at advare de uudklækkede fugleunger om, at der er varmt uden for ægget.

På den måde er ungerne bedre forberedt, når de kommer fra det trygge æg ud i en virkelighed, hvor global opvarmning mange steder er skyld i højere temperaturer.

»Undersøgelsen viser et godt statistisk belæg for, at forældrenes udrugningskald har en effekt på ungernes udvikling,« siger professor Jon Fjeldså fra Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet, der har læst studiet, men ikke selv deltaget i det.

Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Science.

LÆS OGSÅ: Se fugle sørge over deres døde artsfælle

Forældrenes kald gjorde ungerne tyndere

Studiets resultater viser, at de fugleunger, der var blevet advaret af deres forældre om høje temperaturer, mens de var i ægget, på udklækningstidspunktet vejede mindre end kontrolgruppen, der ikke var udsat for udrugningskald.

En lavere vægt hænger sammen med færre oxidative skader – det vil sige  fejl i opbygningen af ustabile molekyler i DNA, proteiner og fedt. Det betyder, at en reduceret masse måske er en fordel for finkernes sundhed ved høje temperaturer.

De lettere fugleunger fik desuden selv flere unger i deres første ynglesæson end de lidt tungere fugle i kontrolgruppen.

LÆS OGSÅ: Klimaforandringerne får fugle til at flytte mod nord

zebrafinke fugl finke global opvarmning

Zebrafinker som disse var genstand for forskernes undersøgelse. De kan snakke med ungerne i æggene og advare dem om høj varme. (Foto: Chris Tzaros)

Høns og ænder taler til deres æg

Ifølge professor Jon Fjeldså har man længe kendt til kommunikation mellem fugleforældre og deres unger, allerede mens de er i ægget.

Det er dog særligt de såkaldte ’primitive’ fuglegrupper, som for eksempel høns, ænder og vadefugle, der kommunikerer med deres æg.

Ved disse typer fugle er ungerne nemlig meget veludviklede, når de kommer ud af ægget. De kan blandt andet vandre rundt og finde deres egen føde lige efter, at ægget er klækket.

»Hos sådanne fugle kan forældre og unger kende hinanden på stemmen allerede inden klækningen,« forklarer Jon Fjeldså.