Fugle har en mystisk 'kvante-sans', som de bruger til at navigere - nu har forskerne filmet det
sådan finder fugle vej

Storke er trækfugle, der hvert år tager til Egypten for at undgå den kedelige, danske vinter. Et nyt studie tyder på, at de bruger en af kvantefysikkens gåder til at finde vej. (Foto: Shutterstock)

11 januar 2021

Forskere fra University of Tokyo har for første gang observeret den biokemiske kvante-reaktion, som, man mener, står bag fugle og andre dyrs sjette sans for at finde vej.

Forskerne badede menneskeceller med kryptokromer (proteiner) i i blåt lys, hvilket fik dem til at blive en anelse selvlysende. Mens de glødede, udsatte forskerholdet cellerne for magnetfelter i forskellige frekvenser.

Og for hver gang, magnetfelterne bevægede sig forbi cellerne, blev cellerne 3,5 procent mindre selvlysende.

Kryptokromer er et element i celler, der blandt andet styrer døgnrytmen. Hos migrerende fugle, hunde og andre arter er der en forbindelse mellem kryptokromerne og dyrenes evne til at bruge magnetfeltet som kort.

Men effekten er langt mere mystisk.

Når en nål i sådan et kompas finder nord, er det i virkeligheden elektronerne i nåle-atomernes skyld.

Elektroner spinner, og når de arrangeres rundt om et atom – og der er nok af dem – vil massen af materialet komme til at bevæge sig i én retning ved hjælp af et svagt magnetfelt som dét, der findes omkring vores planet, skriver Sciencealert.

Cellen blev mindre selvlysende, når det magnetiske felt passerede henover. ​(Video: Ikeya and Woodward, CC BY 4.0)

Men der findes ingen større mængder magnet-sensitivt materiale i en dues hjerne, der kan hjælpe den på vej. Der er i forvejen ikke just meget plads.

Så magnetismen tilskrives i stedet såkaldte 'radikale elektroner', et af kvantefysikkens store mysterier. Her danner to forskellige elektroner fra to forskellige atomer et par, men uden at binde sig til hinanden.

Elektronerne opfører sig så på uhyggelig vis på samme måde, lige meget hvor lang afstand, der er imellem dem.

Og i det japanske eksperiment, når magnetfeltet bevæger sig over cellerne, tyder det på, at der er en effekt i cellens produktion af sådanne radikale par.

Studiet beviser en sammenhæng mellem den mystiske kvanteverden og levende væsners opførsel, der også tæller fisk, orme, insekter og enkelte pattedyr.

Studiet er udgivet i PNAS.