Frankensteins monster kunne have udslettet menneskeheden
31 oktober 2016

Mary Shelleys roman fra 1818 om videnskabsmanden Viktor Frankenstein og hans monster rummer mere end en uhyggelig historie.

Forskere fra Darthmouth University peger i et nyt studie af historien på, at den faktisk tager udgangspunkt i et fundamentalt princip i biologien, der ikke var diskuteret på tidspunktet for bogens udgivelse. Det skriver Darthmouth University i en pressemeddelelse.

I historien om Frankensteins monster er der en scene, hvor monsteret beder Viktor Frankenstein om at skabe et kvindeligt monster til ham.

Monsteret foreslår, at han og kvindemonsteret bare kan slå sig ned i Sydamerika, hvor der ikke bor lige så mange mennesker. Men monsteret fortryder, da han kommer til at tænke på, hvad der ville ske, hvis de formerede sig. Og den tanke reddede menneskeheden, påpeger forskerne.

»Konceptet om konkurrencedygtig udelukkelse var ikke defineret før 1930’erne. Så ud fra Shelleys tanker om dette koncept, brugte vi computermodeller udviklet af økologer til at undersøge, hvis og hvor hurtigt en voksende population af væsner kunne drive mennesket til dets uddøen,« siger Nathaniel J. Dominy i pressemeddelelsen.

Forskerne tog udgangspunkt i en matematisk model baseret på menneskets populationstæthed i 1816, og fandt ud af, at konkurrencedygtige fordele fra nye væsner varierede alt efter, hvor i verden man kørte modellen.

Værst så det ud for menneskene i Sydamerika, hvis en flok af Frankensteins monstre spredte sig der.

»Vi regnede os frem til, at en population af to monstre kunne udrydde menneskene på så lidt som 4.000 år,« siger Nathaniel J. Dominy i pressemeddelelsen.

Foskerne mener, at studiet kaster nyt lys over gyserhistorien, som også kan påvirke, hvordan vi forstår biologien af invasive arter og deres spredning.

»Vores studie tilføjer til Mary Shelleys arv, at hendes science fiction historie faktisk bygger på fundamentale koncepter inden for økologi og evolution, flere årtier før det blev diskuteret,« afslutter forskerne i pressmeddelelsen.

Resultaterne er publiceret i det videnskabelige tidsskrift BioScience.

aml