Fra champagne til sæbebobler: Den fascinerende videnskab bag bobler
Bobler er et hyper-interessant videnskabeligt fænomen i mange forskellige sammenhænge. Forstå hvorfor her.

Hvilken funktion har boblerne i champagne? Hvad kan containerskibe bruge en pingvin-inspireret boble-teknologi til? Og hvordan kan mikrobobler bruges i fremtidens medicin?

»Der findes meget fascinerende videnskab om bobler, og de kan for eksempel bruges som problemløsningsværktøjer i mange vidt forskellige sammenhænge,« fortæller Li Wei Tan i denne TED Talk.

Hun forsker i bobler og substanser på Institute of Materials Research and Engineering i Singapore, og i denne video nørder hun fysikken bag bobler helt igennem.

LÆS OGSÅ: Hvorfor stiger øl-bobler fra samme sted i glasset?

TED Talks på ForskerZonen
  • ForskerZonen håndplukker TED Talks, der er små videoer, hvor forskere spreder deres viden og ideer til, hvordan vi løser forskellige problemer i verden.
  • TED Talks-videoerne er som regel under 18 minutter, og organisationen er nonprofit.

Bobler er problemløsere

En boble er helt grundlæggende en lille mængde luft omgivet af en tynd, kugleformet væskehinde - typisk vand.

Vandmolekyler søger altid ind mod et centrum, og det skaber princippet, som vi kender som overfladespænding.

Overfladespændingen vil altid prøve at finde den mest effektive geometriske form, og det gør matematikken bag bobler interessant, fortæller Li Wei Tan.

»Du kan tænke på bobler som en matematisk problemløser. En boble prøver ubønhørligt at opnå en perfekt geometrisk form,« forklarer hun og tilføjer:

»For eksempel er en kugle den form, der har mindst overfladeareal for en given volumen. Det er derfor, at en boble altid er kugleformet.«

Når man laver sæbebobler bliver boblerne mere elastiske, og derfor kan man for eksempel bruge sæbebobler til at finde den korteste vej mellem flere punkter, hvilket Li Wei Tan viser i videoen.