Fossilt DNA afliver teori om koloniseringen af Amerika
Et stort dansk studie af bl.a. Eske Willerslev afliver en århundrede gammel teori om, at ruten ind i Amerika gik gennem en isfri korridor. I stedet peger forskerne nu på, at de første amerikanere fulgte kysten.
Fossilt DNA afliver teori om koloniseringen af Amerika

Her trak isen sig tilbage og skabte en 1.500 km lang isfri korridor for mere end 13.000 år siden. Nu viser forskerne, at dyr og mennesker tidligst har kunnet leve der for 12.600 år siden. (Foto: Mikkel Winther Pedersen.)

Med fossilt DNA fra bunden af canadiske søer viser danske forskere nu, at de første mennesker i Amerika ikke kan have fulgt den rute, man længe har troet, via en isfri korridor i Alaska og Canada.

»Nu kan vi aflive noget, folk har troet på i mere end hundrede år, og det er væsentligt, både for at forstå vores egen og dyrenes historie,« siger professor Eske Willerslev, leder af Center for Geogenetik på Statens Naturhistoriske Museum, der står bag det nye studie.

I stedet må de første amerikanere have fulgt en alternativ rute - formentlig en tynd landstribe langs Alaskas vestkyst - eller også har de navigeret rundt om isbjerge langs kysten i små fartøjer og fanget sæler og fisk.

I en kommentar i Nature skriver geografen Suzanne McGowan ved University of Nottingham i England, som ikke har deltaget i forskningen, at »studiet giver det hidtil mest fyldestgørende billede af timingen for dyre- og plantelivet i den centrale 'flaskehals'-region af den isfri korridor.«

Hun peger desuden på, at metoden med at analysere fossilt DNA fra miljøet »står til at revolutionere udforskningen af oldgamle og komplekse biologiske levn i sedimenter (aflejringer, red.).«

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.

LÆS OGSÅ: Sidste skridt i menneskehedens rejse kortlagt

De første amerikanere fandt et slaraffenland

De første moderne mennesker brød ud fra Afrika for 50-100.000 år siden og koloniserede på kort tid Australien, Europa og Asien, inden mennesker til sidst ankom til Amerika via Sibirien.

Ingen af de tidlige mennesketyper har sat fod i Amerika, så de første mennesker på kontinentet mødte et overflødighedshorn af store dyr som bison, mammut, heste, skjolddyr, sabelkat og kæmpe dovendyr.

Dette møde har fascineret forskere i mindst 120 år, og menneskets rolle i de store pattedyrs uddøen er stadig et varmt emne.

LÆS OGSÅ: Mennesket udryddede alle de store dyr på Jorden

Gammel teori: Isfri korridor passer med opblomstring af jægerkultur

Ligeledes har man diskuteret, hvor menneskene først ankom - det eneste landfaste punkt er Bering-landbroen mellem det isnende kolde Sibirien og Alaska, men den videre adgangsport var under istiden blokeret af to gigantiske gletsjere.

Ved afslutningen af istiden åbnede en 1.500 km lang korridor, hvor isen smeltede væk mellem de to gletsjere for 13-15.000 år siden, og forskerne har længe beskrevet, hvordan jægere må have fulgt byttedyrene ind gennem korridoren, indtil de en dag skuede ud over Amerikas åbne vidder spækket med omvandrende bøffer.

LÆS OGSÅ: Mamutten uddøde fordi urter forsvandt

Arkæologerne hæfter sig ved en samtidig og pludselig - nærmest eksplosiv - fremkomst af den berømte Clovis-kultur af storvildtjægere for ca. 13.400 år siden.

»Det (den isfri korridor, red.) passer helt perfekt - som fod i hose - med tilstedeværelsen af Clovis syd for isen,« siger Eske Willerslev.

»Ser man i lærebøger, er der altid tegnet en pil, der løber fra Sibirien ind i Alaska og ned gennem den isfri korridor, og så spreder menneskene sig ud syd for korridoren, hvor de bliver til indianerne,« tilføjer han.

Fossilt DNA afliver teori om koloniseringen af Amerika

Feltarbejde i den canadiske vinter, hvor forskerne borer ned gennem is og søvand for at tage boreprøver fra søbunden, der går helt tilbage til dengang, da isen smeltede væk. (Foto: Mikkel Winther Pedersen.)

Den gamle teori vakler

Men de seneste årtier er denne klassiske tolkning blevet kraftigt udfordret.

Bl.a. af arkæologen Tom Dillehays fund af 14.700 år gamle menneskelevn helt nede ved sydspidsen af Sydamerika og for nyligt af flere andre fund inkl. 14.000 år gammel menneskelort i Paisley Hulerne i Oregon, USA.

Der er med andre ord gået for kort tid, fra den isfri korridor åbnede for tidligst 15.000 år siden, til at mennesker har kunnet nå helt ned i den modsatte ende af kloden.