Forskerens favorit: Sådan kan matematik anvendes i virkeligheden
I 'Forskerens favorit' fortæller nogle af landets kloge forskere om de ting, de brænder for i deres forskning. Denne gang kan du se med, når matematiker Poul Hjorth viser, hvordan matematiske modeller bruges til at løse meget konkrete problemer.

I denne udgave af 'Forskerens favorit' fortæller matematiker Poul G. Hjorth om, hvordan matematiske modeller bliver brugt til at løse konkrete problemer. (Video: Kristian H. Nielsen/Videnskab.dk)

Forskning i matematik får ofte skyld for at være verdensfjernt og teoretisk og en masse tal, som almindelige mennesker hverken forstår eller kan bruge i hverdagen.

Men den fordom ligger langt fra virkeligheden for disse forskere, som lægger al deres hjerteblod i arbejdet for at gøre verden til et bedre, lettere eller bare sjovere sted.

I 'Forskerens favorit' kommer du en tur med bag kulissen, hvor ForskerZonen tager dig på besøg hos nogle af landets førende forskere, som fortæller om det, der betyder mest for dem i deres forskning.

Forskerens favorit

'Forskerens favorit', kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

I dette afsnit kan du se matematiker Poul G. Hjorth fortælle om, hvordan matematiske modeller bliver håndgribelige og løser konkrete udfordringer for eksempel for virksomheder.

I andre episoder fra 'Forskerens favorit' kan du bl.a. møde dobbeltbarnet, et spedalsk skelet, seje væsker, et pusterør, en myg og de utrolige bjørnedyr. Se alle episoder her.

Denne gang deler matematiker Poul G. Hjorth, lektor ved Danmarks Tekniske Universitet og ph.d. i både matematik og matematisk fysik, matematikkens skønhed med os.

Matematik er mere end formler

I videoen fortæller Poul G. Hjorth om en industrivirksomhed, som gerne ville have hjælp til at løse et problem med en frøsorteringsmaskine, som vibrerede så meget, at der var risiko for, at vibrationerne ville give revner i betongulvet.

Til at løse virksomhedens problem brugte han Newtons anden lov om masse, kraft og acceleration til at finde ud af, hvordan maskinens kraft bliver absorberet så meget, at gulvet ikke revner.

»Jeg har personligt altid syntes, det var fantastisk sjovt at opleve matematikken i praksis - i funktion på betongulvet, om man så må sige. Det har i mit virke været kilde til rigtig meget glæde, når jeg har kunnet opdage, at selv meget kedelige og støjende maskiner i virkeligheden havde en rigdom af smuk matematik indbygget i sig,« siger Poul G. Hjorth blandt andet i videoen, som du kan se ovenfor.