Forskerens favorit: Den flydende vandbro
H2O, der hænger som en bro? DTU-forsker Nikolaj Sorgenfrei Blom viser dig i denne video, hvordan dét kan lade sig gøre.

Vand er essentielt for liv på Jorden, men vi ved stadig ikke alt om denne kemiske forbindelse. Forsøget om den flydende vandbro er ikke nyt, men forskere forstår stadig ikke, hvordan det kan lade sig gøre. (Video: Kristian Højgaard Nielsen)

Normalt er en bro noget, man bruger til at komme over vandet. Men kan man også skabe en bro, der selv er lavet af vand?

Ja, det kan man faktisk. Det beviser seniorforsker på DTU Kemiteknik Nikolaj Sorgenfrei Blom i denne video.

Vand kan nemlig meget mere, end man lige tror, og grundforskningen i det våde element kan være med til at besvare nogle grundliggende spørgsmål om liv:

»På den lange bane går min forskning ud på at undersøge vands rolle i levende systemer: I biologien, i os selv, i andre væsner,« forklarer Nikolaj Sorgenfrei Blom.

Forskerens favorit

I 'Forskerens favorit' kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

I dette afsnit kan du se Nikolaj Sorgenfri Blom, seniorforsker på DTU KEMITEKNIK, eksperimentere med vand og høre, hvordan han første gang så forsøget.

I andre episoder fra 'Forskerens favorit' kan du bl.a. møde et spedalsk skeletseje væsker, et pusterør, en hebraisk bibel, en myg og de utrolige bjørnedyr. Se alle episoder her

Hvordan gør man?

Vandbroen er er klassisk forsøg, hvor to bæreglas fyldes op med vand og kobles til en strømforsyning. Når strøm føres igennem vandet, dannes en tynd bro af vand mellem glassene, der kan bære sin egen vægt, og som vibrerer, når der er små rystelser i bygningen.

Men selvom det ikke er et nyt forsøg som sådan, er det stadig mystisk, hvordan det kan lade sig gøre:

»Det kan vi groft sagt sige, at det kan vi ikke forklare, som det er nu. Det er der ingen forklaring på. Så det er lidt af et mysterium, at vand har den her nye fase eller tilstand, som vi endnu ikke helt kan forklare,« siger Nikolaj Sorgenfrei Blom.

Se eksperimentet udført i videoen, og find på kun fire minutter ud af:

1. Hvordan vand er blevet underprioriteret i forskningen om levende væsner
  2. Hvordan Nikolaj først mødte den flydende vandbro ved et bagholdsangreb fra italienske forskere.