Forskerens favorit: Bjørnedyr er ekstreme overlevere
I ’Forskerens favorit’ kan du se med, når forskere fortæller om de ting, som de brænder allermest for i deres forskning. Denne gang fortæller forsker Reinhardt Møbjerg Kristensen om det forunderlige bjørnedyr, der både kan overleve i ekstrem kulde, varme og tørke.

Se med, når Reinhardt Møbjerg Kristensen fortæller om sin store passion, bjørnedyret. (Video: Kristian H. Nielsen / Videnskab.dk)

De fleste forskere brænder for deres eget fag. Men ofte er der nogle dele af faget, som de brænder mere for end andre.

I ’Forskerens favorit’ kan du se med, når nogle af Danmarks klogeste forskere fortæller om den ting, de brænder allermest for i deres forskning.

Forskerens favorit

'Forskerens favorit', kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

I dette afsnit kan du se professor ved Statens Naturhistoriske Museum, Reinhardt Møbjerg Kristensen, fortælle om bjørnedyret, som er et dyr, der kan overleve i selv de mest ekstreme miljøer.

I andre episoder fra 'Forskerens favorit' kan du bl.a. møde dobbeltbarnet, et spedalsk skelet, seje væsker, et pusterør, og en myg. Se alle episoder her.

I denne udgave af ’Forskerens favorit’ har ForskerZonen allieret sig med professor ved Statens Naturhistoriske Museum Reinhardt Møbjerg Kristensen, som tager os en tur med under mikroskopet og introducerer os for et skildpaddebjørnedyr, han har fundet på sit eget tag.

Bjørnedyret er en sand overlever

Skildpaddebjørnedyret, som du kan se i videoen, er et af de mest resistente af alle bjørnedyr. Det kan både overleve at blive frosset ned til det absolutte nulpunkt og at blive udtørret til en grad, hvor det faktisk er dødt, indtil det igen får vand.

Bjørnedyr er verdens mindste flercellede dyr med en størrelse på mellem 0,05 og 1,5 millimeter. Men på trods af dets størrelse, kan det altså leve i miljøer, hvor det burde være umuligt at overleve.

De sejlivede, små bjørnedyr kan også overleve at rejse ud i rummet, med alt hvad det indebærer af vægtløshed, kosmisk stråling og ekstrem kulde. En rejse, hvor dyret vel og mærke rejser uden på rumskibets beskyttende rammer.

Se med, og lær meget mere om de små bjørnedyr, som formår at overleve under ekstreme forhold, hvor ingen andre levende væsener har en chance for at slippe med livet i behold.